ceremony-612.jpg

Nye datoer for OL/PL 2021 kommer innen tre uker

Arrangøren av OL i Tokyo 2021 jobber på spreng for å sette nye datoer for verdens største idrettsarrangement. Arrangøren og IOC sier at avgjørelsen kommer innen tre uker. Utøvere som allerede er kvalifisert til lekene beholder sine OL- og PL-plasser.

I kjølvannet av OL- og PL-utsettelsen fra 2020 til 2021 grunnet koronapandemien er det en lang rekke spørsmål som står ubesvart. I en videokonferanse med de olympiske komiteene i dag gjorde IOC-president Thomas Bach det klart at alle utøvere som allerede har kvalifisert seg til mesterskapet beholder sine plasser.

Datoen for når lekene blir arrangert er også vesentlig for alle de olympiske komiteene som nå jobber iherdig med å finne løsninger på lekene som er utsatt i ett år.

Det tar tid å flytte verdens største idrettsarrangement.
Når de nå endrer dato må de ta hensyn til 206 deltakende nasjoner, 11.100 utøvere fra hele 33 ulike idretter. Millioner av hotellovernattinger må bookes om. 45.000 hotellavtaler må reforhandles. Dette skal foregå i verdens største byområde – med titusenvis av frivillige, som egentlig skulle tilbake til jobbene sine etter OL og PL 2020. Dessuten må arrangøren legge OL og PL slik at det ikke kolliderer med andre store mesterskap som egentlig skulle gå sommeren 2021.

Olympiatoppen er nå i tett dialog med særforbundene, og utøverkomiteen i NIF for å vurdere hvordan man best skaffer seg oversikt over både de sportslige, juridiske og administrative konsekvensene av utsettelse av lekene.

Ifølge IOC er ca 57 prosent av kvoteplassene til OL på verdensbasis allerede klare. De gjenstående 43 prosentene blir fordelt frem mot OL. På hvilken måte disse resterende plassene skal fordeles blir opp til de internasjonale forbundene å finne løsninger på. IOC tror de endelige kvalifiseringsprogrammet ser ut forventes å være klart noen måneder etter at IOC og IPC har fastsatt endelig dato for Tokyo 2021.