esport612_scanpix.jpg

Norges idrettsforbund avviser påstander fra utenlandsk bettingselskap

Det utenlandske spillselskapet ComeOn hevder i en pressemelding at Norges idrettsforbund har truet klubbene med bortfall av både tippemidler og momskompensasjon hvis de ikke meldte seg ut av e-sportforbundet. Det er naturligvis feil.

-Idrettsforbundet bestemmer verken over fordelingen av momskompensasjon eller over bruken av spillemidler, sier generalsekretær Karen Kvalevåg i Norges idrettsforbund og legger til;

- Det NIF har uttalt er at et idrettslag som er medlem av et nasjonalt forbund som har inngått en avtale med et utenlandsk bettingselskap, kan ikke samtidig være medlem av Norges idrettsforbund, forklarer Kvalevåg.

Gir nye muligheter for organisering og sportslig utvikling av e-sporttilbudet

En skrinlegging av bettingavtalen mellom Norges e-sportforbund og et utenlandsk bettingselskap gjør at idrettslagenes e-sportgrupper fortsatt kan bidra til både organiseringen og utviklingen av e-sporttilbudet på landsbasis.

Idrettsstyret har oppfordret idrettslag som ønsker det om å legge tilrette for å drive med e-sport. Mange idrettslag stiller sine lokaler til disposisjon for e-sport, og det foregår god aktivitet mange steder i landet. For at en bred aktivitet innenfor e-sport skal kunne utvikles, vil det fra Norges idrettsforbund sitt ståsted være en fordel med et landsomfattende, bærekraftig forbund med legitimitet i hele miljøet og over hele landet.

-Vårt «støtteapparat» av idrettsråd, idrettskretser og særforbund understøtter de klubbene som ønsker å drive med e-sport. Vår jobb er å skape bedre idrettslag, og for de klubbene som tilbyr e-sport er dette naturligvis en del av det som skal støttes, avslutter Kvalevåg.