logonif2bredde.jpg

NIF støtter beslutningen om å avlyse landskampen mot Romania

Norges fotballforbund besluttet i dag å ikke reise til den forestående Nation-League landskampen mot Romania. Kampen mot Østerrike er fortsatt uavklart gitt den alvorlige smittesituasjonen i landet.

- Vi står i en alvorlig pandemi, hvor alle må forholde seg til de strenge smittevernstiltakene som til enhver tid gjelder. Karantenereglene er et av de viktigste verktøyene vi har mot smittespredning. NFF har derfor fattet en riktig beslutning med å ikke spille landskampen mot Romania. NIFs anbefaling er at samtlige organisasjonsledd og utøvere retter seg etter de råd og anbefalinger som til enhver tid gis fra norske helsemyndigheter. Det er derfor riktig at landskampen mot Romania nå er avlyst. Dette synet er også meddelt Norges fotballforbund, sier idrettspresident Berit Kjøll og legger til:

- NFF står i en meget krevende situasjon hvor avlysning av den forestående Nation League-kampen mot Romania kan frata det norske herrelandslaget muligheten til å nå en playoff gjennom Nation League-turneringen til verdensmesterskapet i fotball i 2022. Det er likevel en riktig beslutning å ikke sende spillere som nå er i karantene til nye kamper i karantenetiden, avslutter Kjøll.