Mange idrettslag ser Spleis som en fin mulighet til å samle inn penger.

Nesten 500 idrettslag har opprettet Spleis

Etter at Norges idrettsforbund, Sparebank 1 og Spleis startet kampanjen «Spleis for idrettslag» har svært mange idrettslag samlet inn penger i disse vanskelige koronatidene.

Torsdag for to uker siden, 16. april, startet kampanjen Spleis for Idrettslag. Målet var å få næringslivet, venner og familie og andre til å hjelpe sitt favorittlag økonomisk i en tid hvor mye av idrettsaktiviteten har stoppet opp.

Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund, oppfordrer så mange som mulig å opprette en Spleis, og har blitt hørt.

Til nå har hele 474 idrettslag opprettet en Spleis slik at idrettslaget står bedre rustet til å klare seg gjennom året, og etter at koronakrisen er over. I løpet av de 14 dagene som har gått har det blitt samlet inn hele 1.137.000 kroner.

Bli med på Idrettsdugnaden du også og opprett en Spleis

To gode eksempler
Kristiansund Ballklubb er et godt eksempel på at Spleis hjelper. Klubben har nå samlet inn over 233.000 kroner. På sin Spleis skriver Uglan supporterklubb:

«Hei, vi er nå inne i en kritisk tid der vi vet at folk å bedrifter rundt om har det tøft! Vi ønsker å ta ett ansvar her og starte en spleis for å lette dette litt økonomisk for Kristiansund Ballklubb. Dette er gjort i regi av Uglan, å vi oppfordrer alle med ett blått hjerte til klubben om å bidra»

IL Valder er en annen klubb som har startet en Spleis. De har pr nå samlet inn 22.000 kroner. På sin Spleis skriver de:

«Alle pengane skal bidra til å halde aktivitet og engasjementet oppe i klubben. Dette kan vere å kjøpe utstyr til gruppene, ha grunnlag til bidra til cuper, kompetanseheving og anna for å halde motivasjon og engasjement oppe når vi har slått ut Covid-19.»