Norges idrettsforbund hjelper idrettslagene med å gjennomføre digitale årsmøter. Foto: Asker golfklubb

Nå kan idrettslagene gjennomføre digitale årsmøter gratis

Idrettslag kan, som følge av den ekstraordinære koronasituasjonen, beslutte å ikke avholde årsmøter med fysisk oppmøte, men i stedet gjennomføre disse på annen måte. Som et tiltak for å hjelpe idrettslagene med å gjennomføre styremøter og årsmøter digitalt, tilbyr NIF idrettslagene å benytte Idrettens Office 365 pakken kostnadsfritt ut juni.

Idrettens Office 365 gir idrettslagene bl.a. mulighet til å lagre og redigere dokumenter og å avholde digitale møter. NIF har nå utarbeidet en veileder for gjennomføring av digitale årsmøter via Idrettens Office 365.

Hvordan bestiller idrettslaget Idrettens Office 365?

Idrettens Office 365 kan bestilles av styreleder/styremedlem her. Når det er foretatt en bestilling, vil alle styremedlemmer kunne logge seg på med samme brukerkonto som i Min idrett.

Når styreleder/styremedlem logger på, vil vedkommende få tilgang til knappen "Idrettens Office 365". Trykk deretter på knappen "Bestilling - Innstillinger". Velg Standard pakke og fyll ut skjema. Avslutt med å trykke bestill nederst på siden.

Hvordan avholder idrettslaget et digitalt årsmøte?

Å avholde et digitalt årsmøte, er i utgangspunktet ikke annerledes enn å avholde f.eks. et styremøte som videomøte/videokonferanse som mange idrettslag har erfaring med. Noen forhold skiller seg imidlertid fra styremøter; det er flere deltakere, og ikke alle deltakerne har kjennskap til eller har brukt de digitale plattformene idrettslaget beslutter skal benyttes i det digitale årsmøtet. NIF har utarbeidet en veileder for hvordan et digitalt årsmøte bør gjennomføres.

Det anbefales sterkt at idrettslag gjennomfører tester på digitale årsmøter før selve årsmøtet.