Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre sine digitale samlinger har vært en suksess. Her blir en basisøkt streamet direkte under Lillehammer Youth Curling Camp. Foto: LOLSC

Stor suksess med nytt digitalt konsept

Da koronapandemien gjorde det umulig å gjennomføre internasjonale treningscamper med fysisk oppmøte, måtte Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre (LOLSC) finne nye, kreative løsninger for å dele norsk vintersportkompetanse med resten av verden. Det har de lyktes med.

Lillehammer Olympic Legacy Spots Center har som sitt hovedmål å dele Norges vintersportkompetanse med unge utøvere, trenere og ledere fra resten av verden, og helt siden oppstarten i 2007 har senterets hovedaktivitet vært å arrangere internasjonale treningscamper.

Da koronapandemien kom, ble dette vanskelig.

– Utbruddet av covid-19 har gjort det umulig å gjennomføre de fysiske campene som var planlagt i 2020. Men i stedet for å avlyse eller utsette har vi jobbet knallhardt for å utvikle et digitalt konsept for internasjonale camper, forteller prosjektleder Per Erik Mæhlum.

– Veldig godt mottatt
Konseptet ble testet ut for første gang da Lillehammer Youth Curling Camp ble arrangert nylig.

– Det nye konseptet ble veldig godt mottatt! I løpet av kort tid fikk vi hele 176 påmeldte utøvere og trenere fra 17 forskjellige land. Dette er over tre ganger så mange som vi ville hatt mulighet til å ha med på en fysisk camp, sier Mæhlum.

Utøverne skulle i hovedsak utføre fysiske økter på egenhånd, men da en basisøkt ble streamet direkte fra Håkons Hall én av dagene, sto engasjerte utøvere fra Canada og USA opp midt på natten for å delta. Ifølge LOLSC har tilbakemeldingene fra deltakerne vært utelukkende positive, og World Curling Federation (WCF) har sagt at de ønsker å være med og utvikle konseptet videre.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Samling for kombinert-utøvere
8.-11. september står en ny digital samling på programmet – denne gangen for jenter som driver kombinert. Dette skjer i samarbeid med Norges Skiforbund og Det internasjonale skiforbundet (FIS). Den japanske kombinertløperen Akito Watabe er én av flere kjente navn som skal dele av sine erfaringer under det digitale arrangementet. Watabe har blant annet OL-sølv fra 2018, og han vant verdenscupen sammenlagt samme sesong.

Initativet fra LOLSC har blitt lagt merke til internasjonalt og ble nylig omtalt i Inside the Games.

– Slik vi ser det, vil digitalt innhold høyst sannsynlig bli en viktig del av det LOLSC skal tilby til internasjonale utøvere og trenere også etter at koronapandemien er over. Dette er med på å bryte ned geografiske og økonomiske barrierer – og gjør vårt tilbud tilgjengelig og attraktivt for en mye større målgruppe enn det vi kan nå med fysiske camper alene, sier Mæhlum.

Les mer om Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre her.