IPC-presidenten på besøk for å lære om norsk idretts unike idrettsmodell

Andrew Parsons, president i Den internasjonale paralympiske komité, er på et todagers besøk i Norge for å lære om den norske idrettsmodellen. Under besøket på Olympiatoppen fikk han se potensialet og viktigheten av norsk idretts integrerte idrettsmodell som samler fem ulike idrettsorganisasjoner under én og samme paraply.

- Jeg er her i Norge for å lære og forstå hvordan man jobber med paraidretten slik at vi som hovedorganisasjon lettere kan legge til rette for å styrke paraidretten. Dessuten er vi her for å se på beste praksis for å dele med andre nasjoner og ikke minst hvordan Den internasjonale paralympiske komité kan hjelpe til med å utvikle paraidretten videre i Norge, sa Andrew Parsons til idrettsforbundet.

IPC organiserer i dag 10 idretter direkte, og jobber i et tiårs perspektiv for å finne eksisterende internasjonale forbund eller andre idrettskonstellasjoner som kan ta over dette ansvaret.

Andrew Parsons var tydelig på at Den internasjonale paralympiske komité har mye å lære av Norge når det gjelder denne typen organisering som Norges idrettsforbund påbegynte på midten av 90-tallet og avsluttet da Norges Funksjonshemmedes Idrettsforbund ble lagt ned i 2007. Samme år overtok særforbundene ansvaret for paraidretten.
- Jeg har fått hele historien fra 70-tallet og frem til i dag, og ikke minst en forklaring på hvorfor Norge har fikk en integrert idrettsmodell fra 2007. Når det gjelder hvordan norsk idrett er organisert er dere helt i førersetet, og dette er viktig lærdom for oss fordi vi i IPC er selv i en lignende fase, sa Parsons.

Berit Kjøll, toppidrettssjef Tore Øvrebø og Cato Zahl Pedersen, og flere andre fra administrasjon i NIF og Olympiatoppen var med på møtet med Parsons.

- Vi fremmet vår unike idrettsmodell og synliggjorde paraidrettens betydning i et samfunnsperspektiv, både nasjonalt og internasjonalt. Ved å ha Norges idrettsforbund, Norges olympiske komité, Norges paralympiske komité, Special Olympics og Deaflympics under én og samme paraply etterlever vi vår visjon om å skape idrettsglede for alle, sa Berit Kjøll til IPC-presidenten.

Cato Zahl Pedersen håper møtet bærer frukter både for IPC, men også for norsk paraidrett.
- Vi er stolte av hva vi får til i lille Norge og har fått det frem i møtet i dag. Men vi har selvsagt også drøftet de utfordringene vi har med, men også at vi ønsker å bistå i integreringsprosessen som Det internasjonale paralympiske komité nå står overfor, sa Zahl Pedersen.

- Hva er status på norsk paraidrett?
- Vi står der vi pleier, og leverer godt fra oss. Men jeg er litt utålmodig på å få den lille veksten og rykke opp et par hakk. Vi har som sagt ambisjoner om å doble antall medaljekandidater innen åtte år og jeg håper at vi allerede om tre fire år begynner å se noen resultater, sa Zahl Pedersen.