BeritKjøll2_Lav_foto_GeirOweFredheim_red.jpg

Idrettspresidenten anbefaler idrettsstyret å ikke sende utøvere til OL/PL i sommer.

Fredag sendte NIF et bekymringsbrev til IOC president Thomas Bach hvor NIF var tydelige på at OL/PL i Tokyo ikke kunne gjennomføres før koronasituasjonen var under global kontroll. Etter NIFs brev til IOC, har stadig flere olympiske komiteer og særforbund kommet på banen og bedt om en utsettelse av lekene.

- Koronasituasjonen endrer seg fra time til time, dessverre til det verre.  I lys av dette og den svært alvorlige situasjonen vi står i vil det ikke være mulig å gjennomføre et OL/PL i Tokyo i juli som planlagt. Det er ikke ønskelig, helsemessig forsvarlig eller sportslig rettferdig å gjennomføre et OL/PL i sommer. Derfor vil jeg gi en anbefaling til idrettsstyret om å beslutte at norske utøvere ikke sendes til Tokyo-OL 2020 dersom lekene avvikles i sommer.

IOC ga i går seg selv en fireukers frist for å komme med en endelig beslutning og en plan for når lekene skal arrangeres. IOC går langt i gårsdagens uttalelse i å antyde at en utsettelse virker sannsynlig gitt dagens alvorlige pandemisituasjon. Den vurderingen deler jeg. IOC ber om noe tid for å komme opp med en gjennomarbeidet og god plan for når lekene kan gjennomføres. Det har jeg respekt for.

Et ekstraordinært idrettsstyremøte vil bli berammet i nær fremtid for å behandle saken og fatte en beslutning i saken.