55 norske utøvere skal representere Norge under Ungdoms-OL i Lausanne. Foto: Rebekka Bahr

Følg de norske utøverne i Ungdoms-OL

Torsdag åpner tredje utgave av Youth Olympic Games i Lausanne. Følg de 55 norske utøvere som skal delta i 13 disipliner.

2 000 deltakere fra nærmere 75 nasjoner er klare for mesterskapet, og for mange av de norske utøverne og trenerne er dette deres første møte med den olympiske bevegelsen og store internasjonale mesterskap. Selv om dette er en viktig del av utviklingen mot en eventuell fremtidig toppidrettskarriere, ligger Olympiatoppens hovedfokus på læring og utvikling.

– Vi har samarbeidet lenge og godt med de ulike forbundene for å legge grunnlaget før YOG, og nå er vi klare for å ta ut forberedelsene og teorien i praksis, sier Jan Wojtaszek, leder for troppen. – Dette mesterskapet er den beste arenaen for unge, norske idrettsutøvere, trenere og ledere til å skaffe seg nye og gode erfaringer, lære å ta ansvar, samt utvikle seg. Det er hovedgrunnen til at vi reiser og hvorfor vi lykkes med disse mesterskapene.

Følg sendingene fra YOG hver dag på Olympic Channel.

Følg konkurranseprogrammet og se resultat fra øvelsene.

Fremtiden

YOG er ikke bare et mesterskap for unge utøvere, det er også en arena for nytenkning, og for å teste ut nye idretter. Norge deltar i randonee som står på programmet for første gang.

– Vi reiser til YOG fordi dette er fremtiden. Ungdomsmesterskapene blir bare større og større, og det er et veldig høyt nivå. Det er med på å bane vei for flere idretter og utøvere, avslutter Wojtaszek.

I tillegg til randonee er også ishockey mixed NOC 3-on-3 en ny idrett under YOG i Lausanne. Under mixed NOC 3-on-3 spilles to kamper samtidig i hver sin ende av banen, og lagene består av to keepere og elleve utespillere. Spillerne kommer fra ulike nasjoner og er plukket ut gjennom nasjonale ferdighetskonkurranser, mens keeperne er plukket ut fra ungdomsrangeringer.

Hele den norske troppen består av totalt 55 utøvere som deltar i alpint, skøyter, randonee, monobob, aking, skiskyting, ishockey, freestyle (skicross/slopestyle), snowboard, langrenn, hopp, kombinert og curling.

Følg ungdoms-OL

Mesterskapet streames live på Olympic Channel, og kan også følges på www.lausanne2020.sport. Norges idrettsforbund vil være til stede under deler av mesterskapet og bilder vil være tilgjengelig på Flickr. Det vil også være mulig å følge stemningen i Lausanne på Norges idrettsforbund sin Instagramkonto. Profesjonelle sportsfotografer dokumenterer mesterskapet, og bildene er tilgjengelig på www.oisphotos.com til fri bruk (mot kreditering). YOG Lausanne er også aktive på Instagram og Facebook.