Finn Christian Jagge OL Gull.jpg

Finn Christian Jagge er død

Norges idrettsforbund fikk i dag den triste nyheten om at Finn Christian Jagge er død, 54 år gammel. Våre tanker går i første rekke til familien og til alle som er glad i alpintsporten som nå har mistet en markant skikkelse og en av vår tids beste alpinister og forbilder for norsk idrett, sier idrettspresident Berit Kjøll.

- Det er med stor sorg vi i dag mottok det triste budskapet om Finn Christian Jagge sin bortgang. Jagge kronet en imponerende karriere med OL-gull i Albertville i 1992, hvor han slo en annen legende, Alberto Tomba. Jagge markerte seg også utenfor idretten og var et flott forbilde for mange av våre unge og lovende utøvere i alpintsporten. Jagge vil bli dypt savnet, sier Kjøll.

Finn Christian Jagge vant foruten et imponerende OL-gull også syv individuelle verdenscupseire, åtte NM-gull og to kongepokaler.

Norges idrettsforbund lyser fred over Finn Christian Jagges minne.