cortinafinal.jpg

Italia er tildelt vinter-OL i 2026

Italia, Milano-Cortina, har blitt tildelt de olympiske og paralympiske vinterleker i 2026.

Det var knyttet stor spenning til om det skulle bli Sverige med Stockholm/Åre eller Milano - Cortina som skulle få vinter-OL om syv år.

Sveriges Olympiske Komité har søkt vinter-OL hele syv ganger, men de lyktes heller ikke denne gangen med å få De vinterolympiske leker.

Gratulerer Italia
- Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité synes det er gledelig at den italienske søknaden for Milano-Cortina har fått tildelt olympiske og paralympiske vinterleker i 2026. Dette blir første vinter-OL/PL som gjennomføres fullt og helt etter IOCs New Norm. Vi gratulerer både den italienske olympiske komité og den italienske paralympiske komité med tildelingen, sier idrettspresident Berit Kjøll, og legger til:

- Det har vært to meget gode søknader fra Italia og Sverige som ble levert inn, og det har nok vært en vanskelig avgjørelse for IOC å velge én kandidat. Begge ville vært glimrende arrangørbyer for et vinter OL i 2026, sier idrettspresidenten.

Se også intervju med Berit Kjøll på Dagsrevyen 24. juni