Karen Kvalevåg, generalsekretær i NIF og Lars Tore Rongland, rektor ved NIH, gledet seg til å komme igang med den store barne- og ungdomstrenerkonferansen. Foto: Geir Owe Fredheim

Trenerne sitter på nøkkelen til å holde barn og unge lenger i idretten

Økt kompetanse hos trenerne vil føre til at flere barn og unge fortsetter med idrett. Det tror generalsekretær i NIF Karen Kvalevåg som åpnet Norges største barne- og ungdomstrenerkonferanse på NIH i dag.

- 93 prosent av barn og ungdom er innom idrettsbevegelsen i løpet av livet. Klarer vi å holde ungdommene litt lenger, er samfunnsnytten enorm. Skal vi lykkes med det er kompetanse og tilstedeværelse nøklene til suksess. Derfor er treneren norsk idretts viktigste person for å bidra til livslang idrett, sa Karen Kvalevåg i sin åpningstale.

I helgen arrangeres nemlig Norges største barne- og ungdomstrenerkonferanse. Nærmere 270 personer har meldt seg på for å få en innføring fra de fremste ekspertene i praktisk og teoretisk trenerarbeid.

- Treneren spiller en stor rolle i alle idrettsutøveres liv, både når det gjelder mulighetene for idrettslig utvikling og gode prestasjoner, og når det gjelder hvorvidt vi skal lykkes i arbeidet med vår visjon om å skape idrettsglede for alle.  Treneren er premissleverandør for idrettsutvikling, sa Kvalevåg.

Mer og bedre samarbeid på tvers

NIFs generalsekretær sa hun er glad for at Norges idrettshøgskole og Norges idrettsforbund har samarbeidet så godt med denne konferansen.

- Det har vært utviklende og lærerikt å samarbeide med NIH og det kommer til å bli utviklende og lærerikt å kunne bruke det som kommer ut av konferansen i vårt senere arbeide.  Jeg tror det er essensielt for idrettsorganisasjonen å kunne ha et godt samarbeid med den fremste utdanningsinstitusjonen på idrettsfeltet – noe jeg opplever at vi har.

Rektor ved NIH, Lars Tore Rongland, var over seg av begeistring for stor påmelding.
- Det er helt fantastisk å se så mange her. Det er et særdeles spennende program og jeg gleder meg til å ta del i disse to dagene, sa Rongland.

Ønsker dette årlig
Nå håper Rongland og Kvalevåg at det er mulig å arrangere denne konferansen årlig fremover. Målet er å skape en viktig arena for å dele kunnskap og kompetanse, og hente ut det beste fra forskning kombinert med beste praksis fra trenerfeltet, for å skape en felles trenerarena på tvers av idretter.

- For det første vet vi at det er et umettelig behov for utdanningstiltak i norsk idrett. Det er masse aktivitet landet rundt i Norges største frivillige organisasjon med mange trenere og mye frivillig dugnadsarbeid, men også stor utskiftning av trenere. Det er mange utdanningstiltak i regi av særforbund, idrettskretser og klubber, og det er utdanningstiltak her på idrettshøgskolen, og i universitets- og høyskolesektoren, men denne konferansen er et fint supplement– dessuten er møteplasser på tvers av idretter, på tvers av idrettsorganisasjoner og på tvers av høgskoler særdeles viktig. Erfaringsutveksling mellom ulike miljøer beriker kunnskapsgrunnlaget som vi alle jobber med, sa Rongland.

Les også:

Intervju med Stig Inge Bjørnebye