Sven Egil Folvik ble tildelt Æresmedlemsskap i NIF under en middag på Idrettstinget lørdag 25. mai. Foto: Geir Owe Fredheim

Sven Egil Folvik er tildelt Æresmedlemsskap i NIF

Sven Egil Folvik fra Norges Svømmeforbund er tildelt Æresmedlemsskap i Norges idrettsforbund for å ha gjort et særlig fortjenstfullt arbeid på flere plan i norsk idrett. Sven Egil Folvik har vært aktiv, trener og tillitsvalgt på alle nivåer i svømmeidretten.

Allerede i 1965 ble han engasjert av Svømmeforbundet til å være «reisende svømmeambassadør» som instruktør i hele Nord-Norge. Deretter var han både leder og trener i Gol ILs svømmegruppe – med gode resultater – før han ble tillitsvalgt i Norges Svømmeforbund.  Fra 1983 var han møtende varamann til styret i forbundet, derfra gikk han via viseformannsvervet i 1985 til å bli president i Norges Svømmeforbund fra 1987 til 1996.

På toppen av dette ble han i 1990, som første nordmann, valgt inn i styret i Det europeiske svømmeforbund.  Etter åtte år ble han valgt som generalsekretær samme sted, et tillitsverv han hadde i 14 år.

I 1996 ble Sven Egil oppnevnt som sekretær for teknisk komité for stup i Det internasjonale svømmeforbundet (FINA). Der hadde han ansvar for å være i ledergruppen for gjennomføring av stup i VM og OL – blant annet under OL i Sydney i 2000.

Sven Egil Folvik ble så i år 2000 valgt inn som styremedlem i FINA – også det som første nordmann.  Der satt han i hele ni år.

I dag er han medlem av hederstegnkomiteen i Det europeiske svømmeforbundet og har ansvar for medaljeseremoniene.

Med stolthet over sin utdanning og livslange virke i idretten, er Sven Egil Folvik også leder i styret for Norges idrettshøgskoles venner.

I sannhet et verdig æresmedlem i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité.

Om Æresmedlemsskap
Æresmedlemskap er Norges idrettsforbunds høyeste utmerkelse og kan tildeles tillitsvalgte som har gjort et særlig fortjenstfullt arbeid på flere plan i norsk idrett. Dette omfatter funksjoner som tillitsvalgt på høyeste nivå i idrettsforbundet, idrettskrets eller særforbund – nasjonalt og/eller internasjonalt. Vedkommende må gjennom sitt virke ha vist forankring og holdninger i NIFs verdier.