Foto Alexander Eriksson

Søker etter 10 motiverte kvinner og menn til nytt mentorprogram

10 motiverte kvinner og menn i alderen 19-29 år har nå muligheten til å søke om opptak til programmet som starter i september. Søknadsfristen er 16. august. -Unge ledere skaper dagens- og fremtidens idrett. Gjennom programmet får de en unik mulighet til personlig utvikling, sier Guro Røen, generalsekretær i Norges studentidrettsforbund.

I 2018 startet Norges studentidrettsforbund i samarbeid med Norges idrettsforbund et mentorprogram for unge ledere. - Å være med på mentorprogrammet har gitt meg en større trygghet i å være leder, sier Erlend Almåvold Røste som deltok som lederkandidat.

Mentorprogrammet skal legge til rette for at noen utvalgte ledere i norsk idrett skal få en arena for personlig utvikling, faglig påfyll og nettverksbygging på tvers av bakgrunn, roller og kjønn. Kandidatene må være mellom 19 og 29 år, ha et verv i særforbund eller idrettskrets og ha ambisjoner om videre lederengasjement innenfor idretten på lang sikt.

- Jeg har vært med i ungdomsutvalget i Trøndelag idrettskrets noen år, og hadde ønske om å utvikle meg selv som leder. Mentorprogrammet tvinger deg til å være åpen, stille konkrete spørsmål, jobbe med utfordringer man har, og gir deg en større trygghet i å være leder og deltager i styremøter, sier Røste.

Verdifull læring for mentor

Mentorprogrammet for unge ledere går over tre helgesamlinger, og består av en kombinasjon av faglig påfyll, refleksjon, praktisk ledererfaring og støtte av mentor.

Stian Slåtterøy Johnsen, generalsekretær i frivillighet Norge deltok som mentor på forrige kull. Det har gitt ham verdifull læring. (Teksten fortsetter under bildet)

Lederkandidat Erlend Almåsvold Røste og mentor Stian Slåtterøy Johnsen sitter igjen med verdifull læring etter mentorprogrammet. Foto: Alexander Eriksson.

- Å jobbe med unge ledere har gitt meg et verdifullt innblikk i hvordan de unge lederne tenker, og hva de ønsker. Jeg har blitt utfordret til å tenke nytt, og har opplevd mye læring i det. Mentorprogrammet er en unik mulighet til å gi og få ærlige tilbakemeldinger som er ufiltrert, og det skaper en veldig god dialog basert på åpenhet, ærlighet og respekt, sier Slåtterøy Johnsen.

- Mentor har hjulpet meg å reflektere over mine valg og meninger, og kommet med konkrete tips, det har gitt meg mye, sier Røste.

Slåtterøy Johnsen var den eneste mentoren som ikke har verv i idretten, noe som har vært veldig interessant for en som jobber med frivillig arbeid daglig.

- Det å få lære mer fra innsiden om hvordan idretten er organisert, tenker, utvikler seg og jobber med unge ledere har vært utrolig spennende, avslutter Slåtterøy Johnsen.

Les mer om mentorprogrammet her.