Se opptak: Lisens eller fortsatt enerettsmodell for pengespill?

Norges idrettsforbund og Extrastiftelsen sender direkte fra «Fremleggelse av rapport lisensmodell og finansiering av frivilligheten» onsdag 14. august kl 0930. Følg direktesendingen her på idrettsforbundet.no

De siste årene er det gjort flere utredninger av dagens pengespillmodell (enerettsmodellen) og den internasjonale spillbransjens alternativ med lisenser. Et viktig usikkerhetsmoment er hva en ny modell vil betyr for inntektene til frivilligheten.

ExtraStiftelsen og Norges idrettsforbund ønsker å styrke faktagrunnlaget i debatten. Vårt felles utgangspunkt er å trygge inntektene til frivilligheten og jobbe for ansvarlige spill. Vi har derfor gitt Oslo Economics i oppgave å foreta en kritisk gjennomgang av effekten innføring av lisensmodell vil ha for inntektene til frivilligheten, sammenlignet med videreføring av enerettsmodellen.

På Arendalsuka 2019 presenteres rapporten med påfølgende politisk debatt om hvordan frivilligheten skal finansieres i fremtiden. Seansen begynner kl. 09.30 og varer til kl. 10.30.

Program:

• Generalsekretær i Extrastiftelsen, Hans Christian Lillehagen, ønsker velkommen.
  • Asbjørn Englund fra Oslo Economics legger frem hovedfunnene i rapporten.
  • Idrettspresident Berit Kjøll og styreleder i ExtraStifteIsen Ingrid Stenstadvold Ross (Kreftforeningen) kommenterer rapporten.
  • Debatt: Tage Pettersen (H) Kari Henriksen (A) Grunde Almeland (V).

Ordstyrer: Carina Alice Bredesen, sportsredaktør i Nettavisen

Arrangementet holdes på Tyhomen frivillighetssentral onsdag 14. august klokken 09-10.30 (faglig program fra klokken 09.30).