Illustrasjon. Foto NTB Scanpix

«Sammen redder vi liv i idretten» tildelt syv millioner kroner

NIF-prosjektet «sammen redder vi liv i idretten», en dugnadsbasert opplæring i hjertelungeredning og utplassering av hjertestartere som er tilgjengelig 24/7, har fått tildelt syv millioner kroner fra Gjensidigestiftelsen.

- Idretten samler store folkemengder, både på trening og konkurranser. Dessverre skjer det til tider hjertestans i og rundt idretten. Da er det viktig at en både vet hva en skal gjøre, og at en vet om det finnes en tilgjengelig hjertestarter i nærheten, sier Anja Veum, breddeidrettssjef i Norges idrettsforbund.

Helsedirektoratet og Gjensidigestiftelsen har sammen gått inn i et prosjekt «sammen redder vi liv», for å øke kunnskapen landet rundt ved hjertestans. Norges idrettsforbund samarbeider med Norges fotballforbund i prosjektet med et uttalt mål om at barn, unge og voksne idrettsutøvere, foreldre/foresatte og andre ressurspersoner tilknyttet norske idrettsorganisasjoner skal lære å gjenkjenne akutte livstruende skader og sykdommer, lære hjerte-lungeredning og få tilgang til hjertestarter. Ved å utføre viktige livreddende tiltak, vil man kunne øke overlevelsen ved akuttmedisinske tilstander utenfor sykehus i Norge.

Norges fotballforbund starter nytt pilotprosjekt

Kvalitetsklubbene i Norges fotballforbund utgjør majoriteten av deltagerne i et nytt pilotprosjekt. I tillegg til medlemmene, vil foreldrene/foresatte, trenere og øvrig støtteapparat involveres. Kunnskapen om førstehjelp som de tilegner seg i idrettssammenheng vil ha gunstige ringvirkninger i samfunnet. Om prosjektet blir vellykket, er målet at resten av idrettsorganisasjonen skal få ta del i prosjektet.

- NIF er glade for at Norges fotballforbund vil gå i gang med et pilotprosjekt som skal øke kompetansen rundt hjerte-lungeredning, samt at en får registrert hvor det er hjertestartere tilgjengelig på idrettsarenaer, sier Veum.

Redder flere liv

Det er et stort poeng at hjertestarterne skal være tilgjengelig 24 timer i døgnet, så ingen dør fordi hjertestarteren er innelåst eller tom for batteri. Alle hjertestarterne skal dessuten registreres i det offentlige hjertestarterregisteret, slik at alle som ringer 113 får vite hvor den nærmeste hjertestarteren befinner seg. Effekten av at hundretusener av nordmenn på sikt lærer hjerte-lungeredning gjennom idretten, vil være at flere overlever hjertestans på idrettsbanen, og også utenfor.

Les også: Hvordan kan vi forebygge plutselig hjertedød i idretten?