Rusavhengige fant veien ut av rus gjennom idretten

Ettårsdagen for prosjektet «idretten skaper sjanser» for rusavhengige ble i dag markert på Thune ridesenter i Sarpsborg. Idrettspresident Berit Kjøll, helseminister Bent Høie og prosjektleder Morten Nyborg i «Idretten skaper sjanser» inviterte til julelunsj.

Utøvere med tidligere rusbakgrunn og særforbundsrepresentanter fra både fotball, ski, sykkel- og rytterforbundet var til stede på markeringen. Norges Rytterforbund ved president Tore Sannum ønsket alle velkommen til julelunsjen som utøverne selv hadde laget til gjestene.

- Jeg er oppriktig stolt over at Rytterforbundet er inkludert i dette viktige prosjektet. Samvær med hest er terapi for helsen, for alle. Ryttersporten skaper små mirakler og gjør ikke forskjell på Kong Salamo og Jørgen Hattemaker. Hest bør kunne tilbys på blå resept, sa Sannum og fikk applaus fra salen.

Gjestene fikk også presentert en gripende dokumentar med historier fra ulike utøverprofiler som har funnet veien ut av rus gjennom idretten.

Inspirert av gatelagsfotballen

Basert på erfaringene fra gatelagsfotball har tre nye særforbund etablert et tilbud om idrett til rusavhengige. Med støtte fra Helsedepartementet har Norges Skiforbund, Norges Cykleforbund og Norges Rytterforbund startet opp et arbeid for å legge til rette et idrettslig tilbud til rusavhengige, som skal være et steg på veien til å bli bedre rustet til et liv uten rus. I år har ca. 540 utøvere med rusbakgrunn vært aktive gjennom et idrettslig tilbud fra ulike klubber og lag.

Daniel Hegstad er en av utøverne fra Norges Cykleforbund som deltar i dette prosjektet. Etter 15 år med et liv i rus, ble han tipset om prosjektet «idretten skaper sjanser». Han bestemte seg for å søke, og fikk godkjent søknaden. Daniel har nå funnet en ny meningsfull hverdag gjennom idretten. Gjennom den umiddelbare følelsen av mestring, nye felleskap og personlige mål har Daniel blitt en del av et etablert treningsmiljø. Og det mangler ikke på ambisjoner!

- Nå ligger utøverne i trening til sommerens store mål- Giro D’Italia, og over 300 mil skal tilbakelegges på 21 dager. Vi skal ligge på camping underveis og her må alle hjelpe hverandre for å myke opp stive muskler etter hver etappe. Vi har ikke med oss egne fysioterapeuter, sier prosjektleder Morten Nyborg i «idretten skaper sjanser».

Idrett har konsekvenser utover den idrettslige prestasjonen

Idrettspresident Berit Kjøll understreket idrettens betydning som inkluderingsarena og mestring for alle.

Utøver i aksjon_612 Foto Finn Aagaard.jpg
Idrettspresident Berit Kjøll på hesteryggen sammen med helseminister Bent Høie og konsernsjef i TV2, Olav Sandnes. Foto: Finn Aagaard

- Det er idrett vi driver med og heldigvis har idretten ofte konsekvenser som vi ikke tenker på.  Gleden ved å sitte på en hest, å mestre dobbeltdans eller å sykle en tur på skogsbilveier har verdi i seg selv, men gir konsekvenser som kan være enda større.  Det kan gi lyst til å fylle livet med idrettens fellesskap og trening.  Det kan gi plass til gode opplevelser og gode hverdagsstunder.  Mer er det ikke nødvendig å ha som mål, sier Kjøll.

Helseminister Bent Høie berømmet både Norges idrettsforbund, særforbundene og initiativtaker Morten Nyborg og ikke minst utøverne for arbeidet som er gjort så langt i prosjektet.

- God helse handler om å mestre egne liv, bli en del av et felleskap og sette egne personlige mål. Idretten spiller her en viktig rolle. Utøverne i prosjektet «idretten skaper sjanser» er gode rollemodeller for den suksessen de selv er med å skape. Dette kan motivere flere som ønsker å finne veien ut av rus og inn til idretten. Vi tror det er et betydelig potensial for å tilrettelegge et tilsvarende tilbud til flere, sa Høie.

Kjøll oppfordret de særforbundene som er aktive i dette i dag, til å inkludere flere klubber og flere utøvere i prosjektet.

- Samtidig vil vi oppfordre nye idretter til selv å gå den veien de fire særforbundene har gått, slik at nye utøvere kan finne sin idrett og få et meningsfylt tilbud innenfor den idretten de liker, sier Kjøll.

Utfordret helseministeren til overnatting ute

Kjøll utfordret både idrettsbevegelsen og helseminister Bent Høie til å markere denne dagen, 12. desember, for en årlig avsjekk på hvor langt man er kommet. Samtidig kan en slik anledning benyttes til å markere hvordan idretten bidrar til å skape sjanser og forandrer liv for stadig flere. Som et konkret tiltak ble helseministeren invitert til å overnatte en natt ute sammen med idrettspresidenten. Høie tok utfordringen på strak arm.