Reidun Førde er utnevnt som kommandør av St. Olavs Orden. Foto: Hanne Bjerknes, UiO

Reidun Førde tildelt St. Olavs Orden

Reidun Førde som er leder for Idrettsmedisinsk etikkutvalg og professor i medisinsk etikk ved Universitetet i Oslo, er utnevnt som kommandør av St. Olavs Orden for sin fremragende innsats innen medisinsk etikk.

− Jeg synes det er ekstra stas at jeg som kvinne får denne ordenen. Det har ikke vært mange kvinner som har mottatt utmerkelser ved Det medisinske fakultet, sier hun i et intervju med UiO.

Universitet i Oslo skriver følgende om hvorfor Reidun Førde blir tildelt St. Olavs Orden:

Gjennom flere tiår med systematisk arbeid med etikk i hele helsetjenesten har professor Reidun Førde med sin forskning, undervisning og formidling bidratt betydelig til å identifisere viktige utfordringer og finne gode løsninger på problemer som ellers kunne blitt glemt eller ført til større konflikter.

Hun har inspirert forskere, helsemyndigheter og helsepersonell i mange land til å jobbe mer systematisk med fagfeltet klinisk etikk. Reidun Førdes innsats for helsetjenesten i Norge og internasjonalt bør karakteriseres som fremragende, og hun kan således sies å ha gjort en betydelig innsats for folkehelsen.

Les mer om tildelingen på Universitetet i Oslo sine sider.