De kommende NM-veka arrangørene på befaring i Stavanger under NM-veka. Foto: Norsk Tipping

Kommende NM-veka arrangører på plass for å lære

De kommende vertsarrangørene for NM-veka sommer og NM-veka vinter var på plass i Stavanger for å lære.

En større delegasjon fra Trøndelag, Hedmarken og Østfold var på befaring i Stavanger i forbindelse med NM-veka. I 2020 er det NM-veka i Hamar/Stange, mens Sarpsborg er vertskap i 2021. Vinteren 2021 er det Trondheim og Stjørdal som er vertskap, mens første «vinterpilot» skjer 25.-29. mars 2020 på Lillehammer.

Fra arrangørene kom det representanter fra idrettskretser, kommuner, fylkeskommune, idrettsråd og lokalt næringsliv. Det er ingen tvil om at arrangørene legger skjela si for å gjennomføre et topp arrangement. Under befaringen i Stavanger fikk arrangørene et innblikk i hvordan NM-veka både arrangeres og gjennomføres.

– Det var en svært nyttig befaring for oss. Vi ble vist rundt på mange arenaer på flere av øvelsene, og fikk være vitne til NRKs imponerende satsing. Vi gleder oss veldig til å arrangere NM-veka 2020 på Hamar/Stange, sier prosjektleder Ane Måntrøen.

Prosjektleder for NM-veka i Norges idrettsforbund, Ingrid Haukvik-Jensen, ser frem til å utvikle NM-veka videre med de nye arrangørene;
- Vi setter stor pris på at de nye vertsarrangørene kommer så mannsterke på befaring, det er svært nyttig for alle parter. Nå gleder vi oss til å utvikle NM-veka videre, og ser frem til fortsettelsen.

NM-veka i utvikling

Norges idrettsforbund, NRK og Norsk Tipping skapte konseptet NM-veka som for første gang ble arrangert i Stavangerregionen i august 2018. Nesten 1000 deltagere fra 24 idretter deltok under den fem dager lange idrettsfesten som ble sendt direkte på NRK. I 2019 ble NM-veka på nytt arrangert i Stavangerregionen, denne gangen med 39 idretter på programmet. Fra 2020 vil NM-veka sommer gå på rundgang i Norge. I tillegg utvides NM-veka til vinteren, i første omgang blir dette utført som et pilotprosjekt på Lillehammer.