Idrettssamarbeidet med Kina bærer frukter

Norsk idretts samarbeid med Kina før OL i Beijing 2022 bærer frukter. I dag fikk den store kinesiske delegasjonen omvisning på Holmenkollen nasjonalanlegg som badet i strålende solskinn.

Avtalen skal bidra til å gjøre skiidrett mer populært i Kina, samtidig som den skal bidra til utveksling av nye ideer, erfaringer og kunnskap. Avtalen gjelder fram til 2022. Idrettssamarbeidet gjelder nordiske grener, skiskyting, håndball, bordtennis og snowboard.

For Kina er det viktig å kunne lære av Norge for å stå best mulig forberedt til vinter-OL/PL på hjemmebane i 2022. I tillegg til de ovennevnte særforbundene er også Antidoping Norge, Norges Idrettshøgskole, Senter for idrettsskadeforskning og Høgskolen i Innlandet omfattet av avtaleverket.

- I dag har vi hatt besøk av Formann Li Zhanshu som har hatt ønske om å se nærmere på det utvekslingsprogrammet vi har med Kina, og ikke minst hilse på de kinesiske langrennsløperne som trener i Norge. Vi er opptatt av å dele den kunnskapen vi har og samtidig lære av kineserne på andre områder hvor vi ikke er fullt så gode, forteller idrettspresident Tom Tvedt.

Full rulle mot Beijing 2022
Under møtet var det lagt opp til omvisning i skimuseet, tur opp til toppen av hopptårnet hvor de fikk se to personer kaste seg utfor Holmenkollens zipline. I tillegg ble det tid til en rulleskidemonstrasjon med kinesiske utøvere.
- Formann Li Zhanshu var opptatt av den norske idrettsmodellen som vi ønsker å løfte frem. Jeg mener vi er nødt til å dele vår kunnskap på området. Det er den eneste måten vi kan bidra til å utvikle skiidrettene utover våre egne landegrenser, sier Tvedt.

Idrettspresident Tom Tvedt og Formann Li Zhanshu ble under møtet også enige om å heie på hverandre under Vinter-OL i Beijing 2022.
- Han var opptatt av at Norge måtte heie på Kina dersom de tok gull. Og det skal vi selvsagt gjøre, sier Tvedt.

Under har vi listet opp hva Norge får igjen i et samarbeid med Kina:

Hva får norsk idrett igjen av dette samarbeidet?

• En mulighet for unge lovende trenere til å utvikle seg i en internasjonal setting.
  • Norsk idrett får knyttet kontakter inn mot en av verdens største idrettsnasjoner.
  • Norge som verdens ledende vinterolympiske nasjon har nå en mulighet for å utbre vinteridrett og vinteridrettskultur til en av verdens største idrettsnasjoner. Dette kan i sin tur øke den internasjonale attraktiviteten til idretter som de senere årene har vært dominert av norske utøvere.
  • Vi får presentert norske idrettsverdier overfor Kina.
  • I henhold til avtalen har vi mulighet til å legge til rette for en optimalisering av norske forberedelser inn mot OL/PL 2022.
  • Vi skaper en unik møteplass mellom norsk og kinesisk idrettsungdom.
  • Norsk idrett kan bidra til å åpne dører på andre felt i Norges forhold til Kina; turisme, næringsliv, politikk, kultur, etc.
  • Norsk idrett har en unik mulighet til å få økt kunnskap om utvikling av utøvere som starter med en ny og ukjent idrett i slutten av tenårene.

Les også: