Har delt vintersportskompetanse med 25 ulike nasjoner

Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre(LOLSC) har i tett samarbeid med nasjonale særforbund arrangert trenings-camper for nærmere 300 utøvere og trenere fra 25 ulike nasjoner i 2019. Senteret som har mål om å dele vintersports-kompetanse på tvers av nasjoner, har ambisjoner om å øke aktiviteten ytterligere inn i 2020.

Den siste av fire internasjonale treningscamper for året var den internasjonale hoppcampen for kvinner som ble avholdt på Lillehammer i midten av september. Totalt åtte ulike nasjoner var representert i form av Norge, Japan, Polen, Tsjekkia, Tyskland, Sveits og USA.

- Dette var slutten på en innholdsrik og svært vellykket campsesong. Vårt mål er å skape arenaer for deling av vintersportskompetanse på tvers av nasjoner, og gjennom årets camper føler jeg vi har lykkes godt med dette. En stor takk til Norges Skiforbund, Norges Curlingforbund og Norges Ake, Bob og Skeletonforbund for utmerket samarbeid, sier daglig leder Jostein Buraas i Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre.

«Learn & share» for både utøvere og trenere

I løpet av august og september har LOLSC i tett samarbeid med respektivt forbund arrangert trenings-camper i både langrenn, curling, aking, bob -og skeleton, samt hopp for kvinner. Både utøvere og trenere er viktige målgrupper på campene.

- I tråd med vår ambisjon om å spre kompetanse for å videreutvikle vintersporten er trenerne minst like viktige som utøveren. Derfor ønsker vi på alle camper å ha et eget program for trenerne som gir rom for erfaringsutveksling og mer trenerrelaterte problemstillinger. Vår erfaring er at også trenerne lærer veldig mye som de tar med seg tilbake til sitt treningsmiljø i hjemlandet, sier Buraas.

Unge ledere bidrar
I likhet med ungdoms-OL i 2016 har LOLSC stort fokus på ungt lederskap, og unge ledere blir i størst mulig grad involvert i gjennomføringen av de ulike campene. Under årets camper har både norske og internasjonale ledertalenter fått delegerte ansvarsområder.

- Vi ønsker å lage campene til mer enn bare en tradisjonell trenings-camp, og det sosiale aspektet er særlig viktig. For å hjelpe utøverne til å bli kjent på tvers av landegrensene har vi et eget sosialt program på kveldstid som unge lokale ledere er ansvarlig for. Jeg må få skryte av det gode samarbeidet vi har med ungdomsutvalgene i Oppland og Hedmark Idrettskrets i forhold til å både planlegge og gjennomføre disse aktivitetene. Gjennom dette får også unge norske ledere en internasjonal arena de kan høste erfaringer fra, sier prosjektleder Per Erik Mæhlum i Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre.

Unge ledere612.jpg
Bilde fra den internasjonale hoppcampen med de seks unge lederne som var ansvarlige for de sosiale aktivitetene i front.

Stjernene inspirerer

På samme måte som det under ungdoms-OL i 2016 hadde egne «Chat with the champion»- sekvenser, inviteres norske og internasjonale idrettsprofiler til å besøke de internasjonale campene. På samtlige camper har det vært olympiske mestere som enten har vært fysisk tilstede eller snakket med deltakerne over Skype.

- Dette er noe av det deltakerne synes er mest stas. Det å kunne få råd og tips fra en olympisk mester er stort for mange, og vi håper også dette inspirerer utøverne litt ekstra til videre satsing, sier Mæhlum.

Jobber for internasjonal Para-camp

Går alt etter planen vil alle årets camper arrangeres igjen neste år, og på sikt er målet at de etableres som årlige høydepunkter for både de norske og internasjonale deltakerne. I tillegg har LOLSC planer om å etablere enda flere camper i tiden fremover.

- Vi har blant annet en plan om å kunne arrangere en internasjonal Para-camp i tett samarbeid med aktuelle særforbund, Olympiatoppen og arrangøren av Para-VM 2021. En slik camp vil kunne bygge oppunder den økte satsingen på rekruttering inn mot Para vi ser både regionalt i Olympiatoppen Innlandet og nasjonalt. Dette kan også vært en veldig fin kobling opp mot Para-VM som arrangeres på Lillehammer i 2021, sier prosjektlederen.

Om Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre
Formålet med Lillehammer Olympic Legacy Sports Centre(LOLSC) er å dele den arven og kompetansen som er bygd opp i Lillehammer-regionen etter at vi arrangerte OL i 1994 og Ungdoms-OL i 2016, med spesielt fokus på vår spisskompetanse innenfor vinteridrett. Vårt mål er å dele denne kompetansen med resten av verden, og legge til rette for at unge utøvere, trenere og sportsledere kan utvikle seg best mulig innenfor sin idrett. Vårt mantra er å hjelpe disse unge talentene med å trene bedre, lede bedre, og vi skal dele det med resten av verden.