Fire utøvere skal representere Norge i Deaflympics

Deaflympics er verdens største idrettsarrangement for hørselshemmede. I desember drar fire spente utøvere for å representere Norge i Italia.

-Mitt mål for Deaflympics er først og fremst å oppleve idrettsglede. Det at jeg får lov til å representere Norge ved å drive med det jeg liker mest, er helt fantastisk. Det sier Lena Sponberg fra Stokke IL som skal konkurrere i langrenn.

Nå ser hun frem til å følge i farens fotspor:

- Pappa har deltatt i Deaflympics, og det å følge i hans fotspor er stort. Jeg ønsker å inspirere andre døve til å ta del i idretten, akkurat som han gjorde, sier Sponberg.

Norge stiller med fire utøvere og totalt 13 i troppen, inkludert troppsansvarlig Bjørn Røine, trenere, smørere og tolker. Se hele troppen her.

Idrettspresident Berit Kjøll var til stede under samlingen for troppen og gratulerte både utøvere, trenere og støtteapparat som er tatt ut til å representere Norge.

- Nettopp dere gir vår visjon om å skape idrettsglede for alle en større dimensjon, og dere vil være fantastiske representanter for norsk idrett, sa idrettspresidenten i sin tale.

Ønsker å inspirere andre unge utøvere

Kjell Inge Eidsaunet skal delta i sitt andre Deaflympics som alpinist. I forberedelsene har han fått trene med para-landslaget, og har fått god individuell oppfølging og sportslig opplegg.

-Det føles veldig bra å være en del av den norske troppen. Jeg har jobbet målrettet siden 2015, og nå er jeg klar for å få ut potensialet. Det er en gylden sjanse til å inspirere andre unge utøvere, sier Eidsaunet.

Berit Kjøll fremhevet den unike norske idrettsmodellen, og hvordan Norges idrettsforbund arbeider for at alle mennesker gis like muligheter til å utøve og oppleve idrettsglede ut fra sine ønsker og behov, uten å bli utsatt for forskjellsbehandling.

- Den norske idrettsmodellen er en unik modell i global sammenheng. Den forener funksjonsfriske, funksjonshemmede og utviklingshemmede utøvere i en og samme organisasjonen. Vi har et ansvar for å legge til rette for mest og best mulig aktivitet, gode rammevilkår og like konkurransevilkår - for alle, sa Kjøll.

Døveidrett har sterke tradisjoner

Deaflympics arrangeres hvert fjerde år, og er verdens lengste vedvarende flersportsarrangement, bak De olympiske leker. De første vinterlekene for døve ble arrangert i Seefeld i 1949. Norge har selv vært vertsnasjon for Deaflympics vinterleker to ganger, i 1953 og 1987. Begge ganger i Oslo.

Les mer om Deaflympics her.