Senior trenerutvikler og konsulent for NIFs internasjonale utviklingssamarbeid, Pelle Kvalsund og  ICCEs egen facilitator, Penny Chrisfield, sammen med 14 nyutdannede trenerutviklere fra sørlige Afrika.
Senior trenerutvikler og konsulent for NIFs internasjonale utviklingssamarbeid, Pelle Kvalsund og ICCEs egen facilitator, Penny Chrisfield, sammen med 14 nyutdannede trenerutviklere fra sørlige Afrika.

Et nytt kull med trenerutviklere er ferdig med kurs

I november ble 14 nye trenerutviklere fra sørlige Afrika ferdig med omfattende kurs i regi av Idrettsforbundet.

Som en sentral del av det internasjonale utviklingssamarbeid i sørlige Afrika har NIF i en årrekke jobbet målrettet med å heve trenerkompetansen og den etiske standarden hos partnere. Flere gode trenerutviklere er en viktig brikke i dette arbeidet. Kurset er basert på rammeverket til International Council of Coaching Excellence (ICCE), hvor NIF er medlem.

- Det har vært en krevende prosess å planlegge, finansiere og gjennomføre kurset. Samtidig er vi veldig stolte over å kunne bidra til at idretten i sørlige Afrika nå har flere kompetente trenerutviklere, sier Pelle Kvalsund, senior trenerutvikler og konsulent for NIFs for internasjonale utviklingssamarbeid.

I 2017 ble det første kurset for trenerutviklere arrangert i Zambia. Kurset var et resultat NIFs langsiktige arbeid med trenerutvikling i sørlige Afrika og trakk til seg zambiske-, malawiske- og zimbabwiske trenere fra ulike særforbund. Selv om NIF var initiativtaker til kurset var en rekke aktører involvert, deriblant den zambiske trenerforeningen, den zambiske olympiske komiteen, (ICCE) og Olympic Solidarity.

- ICCE stiller store krav til både oss som kursholdere og fra deltakerne. Heldigvis har ICCE mange dyktige kursholdere i sin medlemsbase som vi kan dra nytte av. Denne gang fikk vi hjelp av Professor Larissa Galatti fra Universitetet i Campinas (Brasil) og fra ICCEs egen facilitator Penny Chrisfield.

I Norge har vi også en rekke glimrende kursholdere som vi håper å kunne involverer fremover. John Anders Bjørkøy (OLT), Jon Grydeland (NIF) og Per Elias Kalfoss (Skiforbundet) er alle utdannet ICCE-kursholdere og jobber med trenerutvikling i Norge.

Målet med kursingen er å videreutvikle og styrke kapasiteten til trenerutviklere slik at de igjen kan løfte trenerkompetansen på alle nivåer i sine respektive særforbund. For NIF er dette en fin anledning til å påvirke utviklingen av trenere i sørlige Afrika. Målet er at flere trenere kan tilrettelegge for god idrettsaktivitet med utøveren i sentrum, der trygghet, mestringsopplevelser og autonomi blir ivaretatt.

Saken fortsetter under bildet.pelle612.jpg

For NIFs internasjonale utviklingssamarbeid er kapasitetsbygging av både trenere og ledere et sentralt element for a sikre trygg deltagelse, gode aktiviteter og bærekraft. For å understreke dette, ble derfor Chimunya Mweetwa (tidligere kampfikser og hovedtaler på idrettsgallaseminaret 2019) invitert for a snakke om viktigheten av å utvikle trenere med sterk etisk ryggrad. I tillegg ble Dr. Hikabwa Chipande fra Universitet i Zambias invitert for å snakke om trenerutvikling i en Afrikansk kontekst.

Støtten fra Olympic Solidarity var spesielt positivt siden den også var en anerkjennelse av viktigheten av å utvikle trenere med mellommenneskelig og etisk kompetanse, ikke bare sportslig. Det samme gjaldt samarbeidet med ICCE, som bidro med veldig erfarne og kompetente trenerutviklere. Som medlem av ICCE har NIF tilgang til noen de mest kompetente trenerutviklerne i verden og dro nytte av dette under kurset.

Kurset var samlingsbasert og gikk over en periode på seks måneder, med to kurssamlinger.

Mellom samlingene hadde deltakerne «hjemmelekser» og utfordringer i egen organisasjon som sørget for at kurset fikk en direkte påvirkning på egen praksis.

- Tilbakemeldingen fra deltagerne har vært svært gode og har stor relevans for deres trenerhverdag, avslutter Pelle Kvalsund.

- Vi trenger denne typen kurs. Takk for støtten til alle som gjør dette mulig. Vi gleder oss til å prøve nye prinsipper og metoder i praksis, sier Lyson Zulu, sportssjef for det Zambiske Fotballforbundet.