Spydkasteren Egil Danielsen tok gullmedalje i spydkast under Olympiske Leker i Melbourne Australia. Foto: NTB scanpix

Egil Danielsen er død

Med Egil Danielsen sin bortgang, er en legende og stor personlighet i norsk friidrett gått bort.

-Egil Danielsen var en av våre fremste friidrettshelter med OL-gull i Melbourne i 1956 som karrierens store høydepunkt. I tillegg tok han fem NM-gull på rad i perioden 1953-1957. Danielsen er definitivt en av dem som har bidratt til å sette Norge på friidrettskartet internasjonalt og har vært en betydelig inspirasjonskilde til andre store friidrettsutøvere fra Norge, sier idrettspresident Berit Kjøll.

President i friidrettsforbundet, Ketil Tømmernes understreker Danielsen sin raushet og engasjement for friidretten.

- Dette er en trist dag for Norsk Friidrett. Egil Danielsen var gjennom hele sitt liv en bauta i Norsk Friidrett. Helt frem til det siste bidro han med faglige råd, og han var en viktig støtte for både norske trenere og aktive i en mannsalder, sier friidrettspresident Ketil Tømmernes i en kommentar.

Danielsen representerte Hamar IL. Under OL i Melbourne i 1956 satte han også ny verdensrekord med et spydkast på 85,71 meter.