Børre Rognlien og Birgit Skarstein Foto Geir Owe Fredheim_612.jpg

Birgit Skarstein tildelt Egebergs Ærespris 2019

Birgit Lovise Røkkum Skarstein mottok Kammerherre Egebergs Ærespris under Idrettstinget 2019 på Lillehammer, lørdag 25. mai.

Leder av komiteen for utdeling av Egebergs Ærespris, Børre Rognlien, kommenterer beslutning slik:

«Birgit Skarstein oppfyller alle krav som stilles for å bli tildelt Egebergs Ærespris, ikke bare etter de nye og tilpassede kravene, men faktisk også de opprinnelige. Hun er verdensmester i sin hoved-idrett, og på høyt internasjonalt nivå også i sin sidegren. Hun har ikke bare oppnådd sine resultater innen rimelig tid, men i samme år. Og prestasjonene er i både sommer- og vinteridrett. Også kravet om at vinneren skal være et forbilde, oppfyller Birgit på en prisverdig måte, både som idrettsutøver og medmenneske.»

Utøvere som har vist internasjonale topplasseringer i én idrett og samtidig viser høyt nasjonalt nivå i minst en annen idrett innenfor en rimelig tidsperiode, kan vurderes for Kammerherre Egebergs Ærespris. Det er komiteen for Egebergs Ærespris (nedsatt av Idrettsstyret) som vurderer innkomne nominasjoner fra idrettens egne organisasjonsledd. Komiteen består av Børre Rognlien (leder),

Odd-Roar Thorsen og Brit Pettersen Tofte. Skarstein var nominert av Norges Roforbund og Norges Skiforbund for sine prestasjoner i roing og sittende langrenn de siste årene.

Skarstein har siden 2013 konkurrert internasjonalt i både roing og sittende langrenn.

Siden 2014 har hun hatt internasjonale topplasseringer i roing, og vant sitt første VM i Arms Only Singelsculler/PR1 Singel sculler (1000 meter). Hun vant også VM i 2017 og 2018 da distansen var endret til 2000 meter. I 2017 ble Skarstein kåret til ‘Para Rower of the Year’ av det internasjonale Roforbundet (FISA). Skarstein har en fjerdeplass fra de Paralympiske leker i Rio 2016.

Skarstein har konkurrert i sittende langrenn siden sesongen 2013/2014. Hun deltok i paralympiske vinterleker både i Sotsji 2014 og Pyeong Chang 2018, med 7. plass som beste plassering. Sesongen 2017/2018 vant hun verdenscupen i sin klasse, samme sesong vant hun sølv og bronse under VM i Tyskland. Under VM i Canada 2019 tok hun to bronsemedaljer. Skarstein har med det fire individuelle medaljer i langrenn.

Skarstein har også vunnet prisen for årets kvinnelige funksjonshemmede utøver på Idrettsgallaen i 2018 og i 2019.

Et av hovedkriteriene for å bli tildelt Kammerherre Egebergs Ærespris er at kandidaten også skal være en god rollemodell for idrettens verdier. Skarstein er en stor bidragsyter for norsk idrett med et imponerende engasjement både på og utenfor idrettsarenaen. Skarstein er aktivt engasjert i Stiftelsen VI, MOT, Right to Play og Global Dignity Day, samt innvalgt i Utøverkomiteen til Den internasjonale paralympiske komité (IPC), som representant for vinteridrett.