Ildsjeljuryen: Marit Bjørgen, (fra v.), Prosjektleder Bente Engelhardtsen Widding, juryleder Kjetil André Aamodt, Ragnhild Gulbrandsen, idrettspresident Berit Kjøll, Olaf Tufte og Aida Dahlen. Are Strandli og Astrid Uhrenholdt Jacobsen var ikke til stede under fotograferingen. Foto: Geir Owe Fredheim

Årets ildsjel 2020: dette er kretsvinnerne

Juryen for Årets ildsjel har offentliggjort de 17 kretsvinnerne som kjemper om å vinne prisen Årets ildsjel. Prisen deles ut på Idrettsgallen på Hamar lørdag 4. januar.

Èn kandidat fra hver idrettskrets er med i kampen om fem finaleplasser som offentliggjøres i løpet av desember. Totalt kom det inn over 500 nominasjoner fra hele landet. I løpet av de neste tre ukene vil de 17 kretsfinalistene bli til fem finalister. Finalistene vil bli overrasket av Norges idrettsforbund, Norsk Tipping og NRK.

Se alle kretsvinnerne nederst i saken.

Juryleder Kjetil André Aamodt er imponert over de nominerte.

- I år har det vært 17 veldig gode fylkesvinnere. Det er en god spredning av både kvinner og menn – men alle kjennetegnes ved at de er gode på det mellommenneskelige, de er gode på anleggsarbeid og de tar vare på de som er litt vanskeligstilte i samfunnet. De har alle perspektivene i sitt ildsjel-engasjement i idretten, sier Aamodt til Idrettsforbundet, og legger til:
- Uten frivilligheten stopper idretten opp, så det sier seg selv at disse ildsjelene er vi helt avhengig av.

Idrettspresidenten hyller frivilligheten

-Årets ildsjel er den viktigste prisen på Idrettsgallaen. Over hele landet er det tusenvis av frivillige ildsjeler som legger ned en uvurderlig innsats for sine klubber og utøvere. De 17 kretsvinnerne er våre fremste ambassadører for norsk idrett, og fantastiske kandidater, sier idrettspresident Berit Kjøll.

Årets ildsjeljury består av Kjetil André Aamodt, Aida Dahlen, Astrid Uhrenholdt Jacobsen, Are Strandli, Marit Bjørgen, Olaf Tufte, Ragnhild Gulbrandsen og idrettspresident Berit Kjøll.

Årets ildsjel 2020 vil bli kåret på bakgrunn av ildsjeljuryens stemme og folkeavstemningen som avholdes mellom 14. og 31. desember. Juryens stemme og folkeavstemningen teller like mye.

Har du lyst til å hylle idrettsheltene på idrettsgallaen? Les mer og kjøp billetter her.

Fylkeskandidatene:

Vivian Nilsen, Finnmark, Berlevåg Turn & IF