Idrettspresident Tom Tvedt og styreleder i Antidoping Norge, Thorild Widvey åpnet lanseringen av nye Rent IL. Foto: Sofie Torlei Olsen

Antidoping Norge og Norges idrettsforbund lanserte nye Rent IL

Med nye Rent IL skal det bli enklere for idrettslag over hele landet å sette fokus på antidoping. Verktøyet er et forebyggende antidopingprogram rettet mot landets over 11 000 idrettslag.

Over 30 særforbund var til stede under lanseringen av nye Rent IL på Ullevaal stadion.

- Antidopingreglene som alle utøvere må forholde seg til er laget for å sikre en fri og fair konkurranse. Vi skal bygge kunnskap og øke forståelsen for Fair Play og antidopingarbeidet blant utøvere og i egen organisasjon. Målet bør være krystallklart; alle klubber organisert i Norges idrettsforbund skal være sertifisert som Rent Idrettslag, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Rent Idrettslag skal øke bevisstheten om antidoping

Rent IL er et webbasert program, som utfordrer idrettslagene til å diskutere utfordringer og risikoer i eget lag, og til syvende og sist utforme en handlingsplan med konkrete tiltak.

- Rent IL handler om å øke bevisstheten og kunnskapen om et viktig tema, og å bygge opp under tydelige holdninger gjennom konkrete handlinger. Slik kan idrettslagene beskytte sine egne utøvere fra å gjøre uheldige valg både bevisst og ubevisst, sier Thorild Widvey, styreleder i Antidoping Norge.

Rent IL tar en til to timer å gjennomføre, legger opp til en diskusjon i idrettslagene om risiko for doping og utfordrer til å sette opp en handlingsplan med konkrete tiltak. Prosessen ender med en sertifisering som idrettslaget beholder i to år.

Bli et Rent Idrettslag. Start sertifiseringen nå.