Annelise612.jpg

Anne-Lise H. Rolland oppnevnt som nytt styremedlem i Antidoping Norge

På Idrettsstyrets møte 23. mai, ble Anne-Lise H. Rolland oppnevnt som nytt styremedlem i Stiftelsen Antidoping Norge. Rolland erstatter Knut-Marius Sture som trer ut av styret 30. juni 2019.

Rolland er advokat med møterett for Høyesterett, og har internasjonal arbeidserfaring, herunder prosedyreerfaring for EFTA-domstolen og EU-domstolen. Hun har spisskompetanse på antidopingarbeid.

- Rolland vil bringe med seg spesialkompetanse både om idretten og antidopingregelverket inn i styret, og vil med dette bidra til å styrke stiftelsens arbeid nasjonalt og internasjonalt, sier generalsekretær Karen Kvalevåg i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF).

Kvalevåg vil samtidig takke Knut-Marius Sture for hans bidrag til en dopingfri idrett gjennom 8 år i Antidoping Norges styre.

- Jeg er glad for tilliten jeg har fått fra NIF. Jeg gleder meg til å kunne bidra til en viktig samfunnsoppgave gjennom styrevervet i Antidoping Norge, sier Anne-Lise H. Rolland.

Bakgrunn
Stiftelsen Antidoping Norge er en selvstendig stiftelse opprettet av daværende Kultur- og kirkedepartementet (KKD) og Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF) i 2003, og ble opprettet for å sikre at kontroll- og påtalevirksomheten for dopingsaker organiseres uavhengig av NIF og staten. Stiftelsens styre består av seks frittstående medlemmer; Tre oppnevnt av NIF, de øvrige tre oppnevnt av staten. Medlemmer av stiftelsens styre har fire års funksjonstid, og kan oppnevnes for ytterligere en fireårsperiode.