- Dette er noe av det mest fantastiske vi kan oppleve

30-årsjubilanten Landsturneringen i håndball og fotball, er i gang i Stjørdal med rundt 1800 deltakere. Idrettspresident Berit Kjøll, håndballpresident Kåre Geir Lio og fotballpresident Terje Svendsen var fra seg av begeistring under fredagens åpningsparade i Stjørdal sentrum.

- Helt rått! Dette er noe av det mest fantastiske en leder i idretten kan oppleve. Så bra arrangement, så mye frivillighet og så mange flotte utøvere. Strålende! Dette er idrettsglede for alle, sier Kjøll.

Presidentene i de to særforbundene, som er eiere av Landsturneringen, var like entusiastiske.

- Dette er bare starten på en fantastisk helg som kommer til å bli preget av idrettsglede, moro og sosial aktivitet, sier Svendsen.

- Jeg føler lutter glede og stor grad av begeistring. Som handler om å ha ånd i seg, og det har alle de som er her. De har virkelig noe inne som andre kan lære av, og som gjør at dette er den beste plassen å være på hvis du har lyst til å bli oppglødd, glad og fornøyd i livet, sier Lio.

Mulighet
For idrettspresident Berit Kjøll er Landsturneringen også et eksempel på idrettens mulighet til å bidra til å skape gode samfunn.

- Idrettslagene over hele landet bidrar til gode lokalsamfunn med mennesker som engasjerer seg og som bryr seg. Landsturneringen tar dette samfunnsengasjementet opp flere hakk. Landsturneringen bidrar nettopp til bedre samfunn, samfunn det er godt å leve i, sier hun.

Kjøll har som idrettspresident ambisjon om at idrettens bidrag til samfunnsutviklingen skal bli tydeligere og sterkere.

- Da tar jeg med meg Landsturneringen. Jeg tar med meg idrettens evne til å samles om idrettsopplevelsen og evnen til å engasjere og begeistre. Idrettsglede for alle er vår visjon. Dersom vi virkelig skal leve den visjonen, må vi vise den i praktisk handling. Landsturneringen tar mennesker, idrettsdeltakelse, ærlighet og inkludering på alvor. Og den gjør det gjennom leken og gjennom idrettsleken, sier Kjøll.

Berike
Hun roser arrangørene av Landsturneringen som i år har 30-årsjubileum.

- Det er på sin plass å takke arrangørene Norges Fotballforbund og Norges Håndballforbund som har vært med på å berike liv i 30 år. Når dette arrangementet har evnet å bli 30 år og Norges største idrettsarrangement for mennesker med utviklingshemning, er det fordi noen har stått bak, stått på og stått i spissen for alle dem det virkelig gjelder, sier Kjøll.

Bidragsytere
Idrettsstyret og særforbundspresidentene var også sterke bidragsytere under seminaret og den idrettspolitiske paneldebatten som ble arrangert i før den offisielle åpningen til Landsturneringen.

Seminaret hadde hovedtema «Grensesprengende idrett. Fritid og arbeidsliv for personer med funksjonsnedsettelse», mens den idrettspolitiske paneldebatten tok for seg rammevilkårene for idrett og fritidsaktiviteter for mennesker med nedsatt funksjonsevne. I panelet satt politikere på storting-, fylke- og kommunalt nivå. I tillegg deltok håndballpresident Kåre Geir Lio og fotballpresident Terje Svendsen.
ordfører612.jpg
Karen Kvalevåg, gen.sek i NIF, håndballpresident Kåre Geir Lio, idrettspresident Berit Kjøll, ordfører i Stjørdal, Ivar Vigdenes og fotballpresident Terje Svendsen, fikk oppleve ekte idrettsglede under åpningen av Landsturneringen i Stjørdal. Foto: Per Einar Johannessen.