Idrettsmerket

Å ta idrettsmerket er en fin måte å holde seg i form på. Kravene varierer i de ulike aldersgruppene, og forhåpentligvis er de satt såpass høyt at de fleste må trene for å klare dem.

Idrettsmerket ble innstiftet den 29. mai 1915 på et fellesmøte i Norges Riksforbund for idrett. På det tidspunktet fikk kun menn lov til å delta. Kvinnene ble med i 1934. Kravene til idrettsmerket er revidert flere ganger, og etterhvert er også øvelsesutvalget utvidet. De siste årene har over 20 000 mennesker tatt idrettsmerket hvert år.

Mer informasjon om idrettsmerket

Årets utdeling av troféer.

Langbord

Tirsdag 6. juni ble trofétakerne fra 2016 hedret med utdeling, snitter og bløtkake. Dette arrangementet skjer alltid året etter at idrettsmerkeprøvene er gjennomført og registrert av prøvearrangørene. Fristen for registrering er 31.01. og deretter forespørres alle som har nådd muligheten for å ta ut et trofé om de vil ha dette og om de vil delta på tilstelningen.

I år var det 35 personer tilstede for å overvære utdelingen, både trofémottakere, ledsagere og arrangører! (Se bilder nederst på siden!) Styreleder i Vestfold idrettskrets, Rune Huseby, sto for overrekkelsen og han var tydelig i sin hilsen til deltakerne, på at styret ønsker å satse videre på denne høytideligheten. Dette selv om få andre idrettskretser gjør det, etter at Idrettsforbundet (NIF) forenklet hele opplegget gjennom Idrettsstyrets vedtak i forkant av 100-års-jubileet i 2015.

Derfor oppmuntres alle eksisterende arrangører om å tilby merkeprøver videre! Vi utfordrer også flere idrettslag til å gjenoppta prøvetaking til Idrettsmerket. Vestfold idrettskrets fortsetter sitt arbeid i h.h.t. de rutiner som ble nedfelt etter idédugnaden med flere arrangører høsten 2016!

Det er 348 personer som er registrert med gjennomført idrettsmerkeprøve i Vestfold i 2016, iberegnet de som under registreringen var havnet i feil fylke. Av disse var det følgende som hadde oppnådd kravene til ett av troféene, f.o.m. Idrettsmerkestatuetten etter 15 ganger:

Idrettsmerkestatuetten (8 stk.):
Bergsvand Helge
Foyn Moe Jeanett
Horn Anders
Kirkeberg Erik
Mørken Keth Sissel
Oustorp Egil
Rusnak Otto Werner Erwin
Thorrud Håkon

Idrettsmerkekruset (3 stk.):
Fjeldskår Johan Rolv
Horntvedt Tore
Torp Anne Lise

Idrettsmerket, Miniatyrstatuett i bronse (6 stk.):
Buan Geir
Foldvik Bjørn Helge
Foss Jan Tore
Hytten Even
Ramsli Anne
Røed Inger Marie Bergum

Idrettsmerke Hederspris (6 stk.):
Birkedal Olav
Gran (Tidl. Dahl) Trine-Lise
Dehli Annabeth
Johannessen Roar
Moholdt Torunn Marie
Steen Odd Willy

Idrettsmerkets 40 års merke (1 stk.):
Aanestad Trygve

Idrettsmerke 50 års merke (9 stk.):
Charlesen Fred Ørnulf
Finnerud Synnøve
Jørgensen Bjørn Lorentz
Magnesen Turid
Malvåg Thor Herman
Nordal Tor Hansteen
Nordseth Ottar
Skatvedt Leif
Tvedten Rolf Richard

Idrettsmerke 60 års merke (2 stk.):
Storli Odd-Vebjørn
Sølvberg Kjartan

Ikke alle disse valgte å motta sitt trofé men er fortsatt like ivrige på å ta merkeprøven hvert år!

Nytt av året er også at NIF har innført et nytt årsmerke for å ha bestått Idrettsmerkeprøvene 70 ganger! Det ligger an til at i hvert fall 2 personer klarer det i løpet av 2017!

Det ble tatt mange bilder og her er et knippe:

Utdeling 50      Utdeling  Trofe

S. Finnerud, også arrangør!      O. Solli, "far" til 70-årsmerket   -   og slik ser det ut!

Teie IF           Sosialt

Teie IF var godt representert!     Trofémottakere, ledsagere og arrangører koste seg.

Arrangement                    Servering

Ruth Irene Himberg bistår alltid!!         Marsipankake hører med.