Lederkurs for ungdom

Jeg kan, jeg vil, jeg tør! Lederkurs for ungdom er en sentral del av vår satsing på ungdomsidrett. Dette er et kurs for deg som vil være med på å påvirke din og andres idrettshverdag.

Lederkurs for ungdom er et kurs for ungdom i alderen 15-19 år. Kurset handler mye om selvtillit og bevisstgjøring rundt egen lederrolle. Deltakerne vil få prøvd seg i ulike lederroller, bli utfordret litt ut av komfortsonen og samtidig leke og ha det mye gøy sammen med andre ungdommer. Vi kommer ikke utenom litt teori, men veldig mye av kurset er bygd opp av ulike praktiske øvelser, oppgaver og leker.

Del 1 - 25 timer:

• Teambuilding
  • Selvtillit/selvfølelse
  • Ledelse og lederrollen
  • Ungdom i sentrum
  • Idrettens organisasjon
  • Idrettens forandringsverktøy
  • Retorikk

Del 2 - 7 timer:

• Coaching
  • Gjennomgang av praksis
  • Muligheter i norsk idrett

Praksis:

Mellom samlingene skal deltakeren ha praksis med et utviklingsprosjekt i egen klubb. Praksis består av:

• Presentasjon av første kurshelg for styret i egen klubb
  • Selvvalgt utviklingsprosjekt i egen klubb

Utviklingsprosjektet bestemmer deltakerne selv, fortrinnsvis i samråd med egen klubb. Det er en stor fordel om deltakerne har bestemt seg for hva de vil jobbe med i praksisperioden før de kommer på del 1.

Eksempler på prosjekter andre deltakere har gjort:

• Treningssamling for klubb/region
  • Etablering av ungdomsråd i klubben
  • Ulike rekrutteringstiltak
  • Aktivitetsdager
  • Få ungdom(ofte seg selv) inn i styret
  • Organisert trenerkurs
  • Arrangere sosiale kvelder

Info til klubben

Det anbefales at klubben har en egen person i styret som følger opp ungdommene etter kurset. Det kan være utfordrende å komme i gang med ulike tiltak og litt veiledning og motivasjon kan være gull verdt.

Vi anbefaler at klubben sender minst 2 ungdommer, men dette er ikke at absolutt krav. Ønsker klubben å melde på flere enn 3 vil disse bli satt på venteliste og evt. bli tilbudt plass om det er noe ledig etter første søknadsrunde.