Kurs for trenere

Troms Idrettskrets arrangerer jevnlig faglig påfyll for trenere i aktivitetsledere i alle grener.

De rene trenerkursene er det særkretsene som tar seg av, men idrettskretsen har ansvaret for en rekke tverridrettslige kurs. Under finner dere beskrivelse av de ulike kursene vi gjennomfører på forespørsel.

På forespørsel kan vi også arrangere kurs innen temaene idrettskader og teiping, trenerrollen, holdninger, inkludering m.m.

Dette er et av våre mest populærer kurs. Kurset blir satt opp jevnlig over hele fylket og pleier å bli veldig spennende og inspirerende samlinger. Alle instruktører på en idrettsskole bør ha dette kurset!

16 timer

600 kroner

Minst 8 deltakere

Målgruppe:

Trenere og ledere for barn. Vi anbefaler alle som driver idrettsskole, eller ønsker å starte en, å ha instruktører som har gått Aktivitetslederutdanning eller tilsvarende.

Innhold:

Kurset består av fire moduler á 4 timer og vanligvis kjører vi hele kurset i løpet av en helg:

• Modul 1: Mål og verdier i barneidretten
      • Handler om idrettens grunnverdier, de vilkårene barn vokser opp under og å skape et trygt klima.
    • Modul 2: Barns utvikling og lekens betydning
      • Samspillet mellom modning og læring, betydningen av lek for barns utvikling, ulike typer lek og barns motoriske utvikling.
    • Modul 3: Trenerrollen i barneidretten – og miljøtilrettelegging
      • Bevisstgjøre rollen som aktivitets- og miljøskaper, skape positive holdninger og miljøtilrettelegging.
    • Modul 4: Tilvenning og opplæring i idrett – og planlegging
      • Overgangen fra lek til idrett, tilrettelegge for innføring og opplæring i drett og hvordan vi kan organisere og planlegge trening for barn hvor NIFs utviklingsplan for barneidrett

Materiell:

"Barneidrettstreneren" er pensum på aktivitetslederkurset og boka er inkludert i deltakeravgiften.

E-læring:

Vil du være godt forberedt til kurset? Prøv NIF sine e-læringsmoduler. Merk! Disse modulene er foreløpig i en testfase, men det er allerede veldig mye nyttig stoff som ligger her.

Ta kontakt med oss i idrettskretsen for å bestille kurs i din klubb når det passer for dere.

Basistrening er en viktig del av trening uansett hvilken gren du driver med. Troms Idrettskrets arrangerer i samarbeid med Olympiatoppen NN kurs i både generell og spesifikk basistrening.

4 - 8 timer

Avtales på forhånd

Minst 6 deltakere

Målgruppe:

Trenere for ungdom og voksne i prestasjongrupper.

Generell basistrening handler om tre hovedpunkter:

1. Trening som ivaretar en helhetlig utvikling av utøveren.
    2. Trening som er med på å bygge opp et allment fysisk grunnlag hos utøvere og som setter dem i stand til å absorbere og tåle mye trening.
    3. Trening som har generell skadeforbyggende virkning.

(Kilde: Olympiatoppen)

Mye av treningen handler om å styrke kjernemuskulaturen, balanse og koordinasjon, samtidig vil en mer grenspesifikk trening utvikle de fysiske egenskapene som kreves i din gren.

Ønsker dere å utvide aktiviteten i idrettsskolen? Gjennom en idékveld utveksler vi idéer og går vi gjennom mange ulike øvelser som du kan ta med tilbake til din idrettshverdag.

2-3 timer

Minst 4 deltakere

Kan bestilles til klubb

Vi har mange dyktige veiledere som synes det er kjempegøy å lære bort spennende øvelser. Her er noen av de temaene vi kan tilby idékveld i:

• Salaktiviteter
    • Ballspill
    • Skileik
    • Skøyter/ishockey

Er det andre temaer du og din klubb har behov for? Ta kontakt og så finner vi en løsning!

Målgruppe:

Trenere/instruktører på idrettsskoler og andre som driver variert aktivitet for barn og ungdom.

Visste du at norsk Idrett har utarbeidet Idrettens barnerettigheter og bestemmelser om barneidrett. Disse er vedtatt på tinget og legger føringer på hvordan barneidrett skal og bør organiseres.

1-3 timer

Minst 4 deltakere

Målgruppe

Foreldre, instruktører, tillitsvalgte og alle andre som jobber med barn og idrett.

Innhold

Vet du hvor gamle barna må være før man kan bruke resultatlister? Eller reise til utlandet på treningsleir? Er det greit å toppe laget for å sikre seieren? Hvordan skal vi sikre at treningen er et sted hvor alle barn får mulighet til mestring og føler trygghet? Hvordan kan barna være med å påvirke treningene?

Vi går gjennom de viktigste punktene i barnerettighetene og diskuterer en rekke praktiske eksempler. Kombiner gjerne denne kvelden med annen praktisk informasjon til foreldre og instruktører i idrettsskolen.

Gjennomføring

Møtet arrangeres i samarbeid med klubb/idrettsskole og vi skreddersyr innholdet til enten å ta en hel ettermiddag eller være en del av et annet møte. Ta kontakt så finner vi en dato hvor en veileder kan komme til din klubb!