UNGDOMSIDRETT

_L6Y8718.jpg

Programerklæring nummer 1 i det nye idrettspolitiske dokument heter at vi skal "Modernisere organisasjonen slik at det blir enkelt å delta". Dette har Telemark Idrettskrets tenkt å ta på alvor.

I norsk idrett foregår noe som kalles et ungdomsløft. Et slikt løft innebærer å ta ungdommen på alvor og reelt involvere dem i prosessene som gjør norsk idrett til hva det er. For oss i Telemark idrettskrets handler det om å involvere ungdom på to måter;

1) Rekruttere unge idrettsengasjerte folk til lederkurs for ungdom i alderen 15-19 år

2) Opprette og utvikle et ungdomsutvalg som skal gi innspill til vårt politiske styre samt bidra til å utvikle aktiviteten i Telemark i riktig retning.

Norsk idrett har mange og sammensatte utfordringer. En av de største utfordringene er at mange slutter med idrett fordi tilbudet ikke lenger passer for dem. Hvorfor er det slik? Og hvordan kan vi endre på ting slik at flere kan være med lenger? Flesteparten av Norges befolkning er på et eller annet tidspunkt innom idretten - hva er det som gjør at mange velger det bort?

De beste svarene på disse spørsmålene kommer fra dem som er aktive nå, de som utøver aktiviteten og kjenner disse problemstillingene i hverdagen, nemlig ungdommene selv.

NIF har definert ungdom som mennesker i alderen 15-26 år. Vi ønsker å engasjere denne gruppen av idrettsengasjerte folk i Telemark for nettopp å modernisere organisasjonen slik at det blir enkelt å delta.

Ønsker du å bidra? Da er det bare å ta kontakt med idretts- og utdanningskonsulent Øyvind Gonsholt på 419 00 129 eller på oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no.

Bli med på å skape morgendagens aktivitet!