Visste du at idrettslag i Telemark kan bestille kurs og klubbutvikling gratis ut i sin klubb?

Collage kursholdere.jpg

Idrettskretsen ønsker at styremedlemmer i idrettslag skal få den hjelpen de trenger for å utøve sin rolle i idrettslaget. Det er rett og slett vår viktigste rolle - derfor tilbyr vi kurs og kompetansehevende tiltak direkte ut i dine klubblokaler, kostnadsfritt! Våde kursholdere (bildet) er klare for å ta turen ut til dere, så sjekk ut hva som kan være aktuelt for ditt idrettslag og ta kontakt med oss.

Hvilke kurs kan jeg få i min klubb?

• Klubbutvikling (2 kvelder a 4 timer). Ønsker ditt idrettslag hjelp til å utvikle seg? Vi tilbyr gratis veiledning for å utvikle mål og visjon for idrettslaget, og sette rammer for å utvikle planverk og milepælsplan for å ta klubben til nye høyder. Les mer om det her! Klubbveiledere er Kjetil Haugersveen, Anita Beitdokken, Sven Håkon Kulbeck eller Oda Lill Blålid.
  • KlubbAdmin (1-3 timer) er idrettens foretrukne medlemssystem og sørger for en mye enklere idrettshverdag for klubbene. Her holdes oversikt over medlemmer og det er mulig å ta i bruk faktureringsløsninger for kontigenter og deltakeravgifter. I løpet av 2016 skal alle idrettslag i NIF komme seg inn på et elektronisk medlemssystem, så hvorfor ikke ta i bruk dette tilbudet om konkret oppfølging fra våre KlubbAdmineksperter? Vi stiller krav om at klubben har gjort noe forarbeid for at vi skal komme ut til dere, men garanterer en nyttig gjennomgang sammen med våre veiledere. Kursholder er Kristian Raflund fra IF Urædd.
  • Klubbens styrearbeid i praksis (3-4 timer) er alt klubben trenger for å forbedre strukturen i sitt styrearbeid. Mange styrer sliter med manglende systematikk i arbeidet sitt, blant annet gjennom lite definerte roller og målsetninger med arbeidet sitt. Kurset gir styret en innføring i enkle grep som kan gjøres for å bedre dette og dermed gjøre styrearbeidet mer effektivt og ikke minst morsommere! Bedre styring på styrearbeidet gir mer tid og ressurser til å jobbe med det vi egentlig ønsker å jobbe med - nemlig aktiviteten! Kursholdere er Kjetil Haugersveen, Anita Beitdokken, Sven Håkon Kulbeck eller Oda Lill Blålid.
  • Aktivitetslederkurs Barneidrett (12 timer) er et kurs som er skapt for foreldre og andre frivillige som ikke har noen erfaring med aktivitetsledelse for barn opp til 12-årsalderen. Mange blir slengt inn i et ansvar de ikke føler seg helt komfortable med, men dette kurset er midt i blinken for deg som ønsker litt økt kompetanse. Det er et todagers kurs som gir deg det grunnleggende du trenger for å være aktivitetsleder - uansett idrett! OBS: Medfører noe kostnad, noe som kommer an på halleie og reiseavstand. Kursholder er Anette Selstø Haugersveen.
  • Økonomi og regnskap for idrettslag (2 timer) er selvforklarende i sin tittel. Det tar for seg lover, regler og retningslinjer rundt økonomi og regnskap som din klubb må vite om. Kan være to meget nyttige timer for deg som sitter med dette ansvaret hos dere. Kursholder er Dag Nielsen.

Hvordan får jeg kurs ut i min klubb?

Det er veldig enkelt. Du velger hva som er mest interessant for din klubb og forhører deg med ditt styre eller andre i klubben om dette virker interessant. Du tar deretter kontakt med idretts- og utdanningskonsulent i Telemark idrettskrets, Øyvind Gonsholt. Han når du på:

Mail: oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no

Vi håper å høre fra din klubb!