Kursplanen for våren 2018 er klar - bli med på nyttige kurs hos oss i idrettskretsen!

Kurs.png

Som vanlig kjører vi halvårlige kursplaner for deg som tillitsvalgt i et idrettslag i Telemark. Vi ønsker å øke idrettslagenes kompetanse på styrearbeid, økonomi og regnskapsstyring, KlubbAdmin, aktivitetsledelse og spillemidler. Flere kurs kommer kommer til etter påske - og det er gode muligheter for også å få disse kursene ut i din klubb. Meld interesse eller meld deg på allerede nå!

Telemark idrettskrets jobber kontinuerlig med å tilrettelegge for at idrettslagets oppgaver skal være så oversiktlig og forståelig som mulig. Gjennom å tilrettelegge for kurs har du som tillitsvalgt, styremedlem eller frivillig mulighet til å tilegne deg kompetanse til din oppgave i klubben.

Økonomi og regnskap for idrettslag

Har du lederverv eller ansvar for økonomien i idrettslaget eller en gruppe i idrettslaget? Da er det veldig kjekt å ha oversikt over idrettslagets økonomi og regnskap. Dag Nielsen, vår idrettsøkonomiske ekspert, kjører to kurs i vår som du kan melde deg på. I tillegg kjører vi kurs i Smart Klubbøkonomi og regnskapssystemet Visma Eaccounting (tilrettelagt idretten) i februar.

Meld deg på her!

Klubbens styrearbeid i praksis - kurset for deg som er styremedlem i et idrettslag

Klubbens styrearbeid i praksis er kurset vi anbefaler alle styremedlemmer i norsk idrett å gjennomføre. Særlig er det nyttig for deg som er ny, men uansett erfaring er det nyttig å delta på dette kurset. Hovedessensen i kurset er hva idrettslaget har ansvar for - og ikke minst hvordan idrettslaget kan og bør tenke for å organisere seg bedre og utvikle tilbudet sitt for utøvere, trenere og tillitsvalgte. Rett og slett et kurs i praktisk styrearbeid i idrettslag!

Vi samarbeider med idrettsrådene for å kjøre dette kurset i så mange kommuner som mulig. Disse kursene vil komme etter påske, da alle idrettslag er ferdige med sine årsmøter og nye styrer er satt.

Ønsker du dette kurset kun for din klubbs styre? Ta kontakt med oyvind.gonsholt@idrettsforbundet, så er sjansene store for at vi får det til!

KlubbAdmin - Medlemsadministrasjon i idrettslaget

KlubbAdmin er idrettens system for medlemsadministrasjon. Vi kjører selvsagt kurs på dette - nærmere bestemt 2 felleskurs i løpet av våren, derav ett før påske og ett etter påske.

Meld deg på her!

Datoen for kurset over påske er ikke fastsatt ennå, men det kommer.

Det er også mulig å booke klubbadminhjelp rett ut i din klubb om det er behov for det. Ta kontakt dersom det er aktuelt!

Hvordan søke spillemidler?

I Telemark er det svært mange idrettslag som bygger og drifter sine egne anlegg. Vi er såpass heldige i Norge at man får dekket store deler av kostnadene gjennom spillemidler, men det er allikevel en jobb som må legges ned for å få disse. Vi legger derfor opp kurs for deg som sitter på et prosjekt som det skal søkes spillemidler på. Therese Lahus, fylkesidrettskonsulent i Telemark fylkeskommune og Telemarks fremste ekspert på området, viser deg hvordan det skal gjøres!

Meld deg på her!

Tilrettelegging paraidrett - idrett og aktivitet for funksjonshemmede!

Vi kjører to kurs i vår direkte rettet inn mot tilrettelegging av idrett og aktivitet for parautøvere. Disse kursene blir i Kragerø den 15.02 og i Porsgrunn den 13.03. Kursene kan du lese mer om hvis du klikker deg inn på linkene under her.

Les mer om kursene og meld deg på her!

Flere kurs utover våren?

Flere kurs vil altså legges til i kalenderen etterhvert, særlig flere Klubbens styrearbeid i praksis. Alle kursene idrettskretsen kjører, med fyldige beskrivelser, kan du finne på vår kalender på idrettskretsens nettsider (se hele kalenderen ved å klikke på linken).

Har du spørsmål rundt idrettskretsens kurs eller ønsker å melde deg på et kurs via mail, ta kontakt med Idretts- og utdanningskonsulent i Telemark idrettskrets på oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no.

Velkommen på kurs!