Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

 

Hvordan markedsføre ditt idretts- eller friluftsarrangement?

Arrangørnettverk Fritidsparken 1.jpg

Netopp det var tema på Arrangørnettverk Telemark sin første samling etter nettverkets kickoff på TelemarksVeka i juni. Over 40 hadde møtt opp for å lære mer om hvordan man får oppmerksomhet på papir og i sosiale medier. Oppmøtet og engasjementet forteller oss at vi er i gang med å utvikle en arrangørkultur i Telemark! I denne artikkelen får du et konkret og sammenfattet resyme av innleggene - og kanskje noen tips til å markedsføre ditt arrangement?

Bolk 1Erfaringer fra vårt arrangement 

SYSTEMKJØKKEN VÅRYR V/MORTEN VINNUM

Våryr er et sykkelritt som har vokst stort på kort tid og vi ville vite hvordan har Eidanger IL hadde fått til det. Våryr er et rundbane-terrengsykkelritt som startet for 5 år siden i veldig liten skala med 30-40 deltakere, nesten som et klubbmesterskap for Eidanger. Grenland har i perioden hatt et terrengsykkelmiljø som i vekst, og mange utøvere som sykler mye ritt, både nasjonalt og i utlandet. Tanken til arrangørene for Våryr var å lage et ritt som dekket det som vi savnet på de arrangementene vi deltok på. De ønsket å samle tankene om hvordan det er å sykle et skikkelig morsomt sykkelritt og arrangere det lokalt. Fra oppstart har de gått fra 70 deltakere i 2017 til 170 deltakere i 2018. 

Hva har de så gjort for å markedsføre seg?

Noe de gjorde i forkant av årets ritt var å få hjelp av et profesjonelt reklamebyrå til å lage en god profilering på arrangementet. Dette ga dem et grunnlag til å spre info om arrangementet. Det er også utrolig mye sykkelsider på facebook som de jobber konkret med å få deling på, og med en tydelig profil på innholdet som spres, når det ut enda bedre. Med slagordet "Norges gøyeste sykkelritt" fatter det fort oppmerksomhet hos aktuelle deltakere. 

De ønsket også dekning i lokalaviser. Som vi kommer tilbake til senere fikk de dekning ved å vise frem menneskene bak arrangementet. Dugnadsinnsatsen i forkant ble storyen, og de fikk flere saker om det store arbeidet som ble lagt ned for å gjøre stiene klare. I tillegg til aviser bruker de også samarbeid med sykkelbladene for å promotere seg.

Kortsiktig mål for Våryr er 450 deltakere i 2019 og langsiktig drømmer man om 1000 deltakere i løypene i Skien Fritidspark. 

Vil du se mer om Systemkjøkken Våryr? Sjekk dem ut på deres facebookside!

Noen konkrete tips:

  • Arrangørene sendte mail til alle som deltok og takket dem for gjennomføring og ba om direkte tilbakemelding fra hvordan de opplevde arrangementet. På den måten plukker de opp helt konkrete saker å arbeide med inn mot neste års arrangement for å gjøre det enda bedre. 
  • Stikkord for å jobbe strategisk med arrangementet: Enkel logistikk, lav pris, alle skal få noe igjen for innsatsen, bruker noen kroner på facebookpromotering (her får man mye igjen)

Våryr sin beste måte å vokse på er at de skaper ambassadører blant de som deltar, som kan fremsnakke arrangementet i sine miljøer. Som Morten sa; "Jeg opplever sykkelritt rundt omkring som har «sluppet opp litt» og ikke er så proffe som de var. Hos oss merker vi opp hele løypa, 1 mil, med sperrebånd og vi har løypevakter overalt. Folk skal oppleve arrangementet som proft. Vi pakker aldri ned før sistemann er i mål - alle skal sitte igjen med følelsen av å være med på vårt proffe arrangement". Sånn skaper man ambassadører som tar med seg en venn eller 3 neste år.

RUGBYLANDSKAMP I PORSGRUNN V/KARL-FREDRIK VELLE

Karl Fredrik sitter i Rugbystyret nasjonalt og i Porsgrunn Rugbyklubb. I 2021 er det VM i rugby og her er det norske rugbylandslaget i kvalifisering, med 5 spillere fra Porsgrunn Rugbyklubb. Man har for første gang et håp om å være med, kun 3 seiere unna så er vi i VM. Norge havnet i pulje med Tsjekkia og Tyskland, og hjemmekampen mot Tyskland ble bestemt at skulle gå i Porsgrunn, på Porsgrunn Rugbyklubbs hjemmebane på Kjølnes.

Så var utfordringen der: Hvordan selge inn dette for et publikum som ikke har kjennskap til rugby i det hele tatt? De fleste markedsføringstriks ble satt i sving.

Det ble sendt ut pressemelding, plakater og flyers ble produsert, skoler ble utfordret og gitt gratisbilletter og mye tid ble brukt på å nå frem med disse virkemidlene, til liten nytte. Karl Fredrik og resten av arrangementsgjengen fra Porsgrunn nådde allikevel ut til flere enn de kunne drømme om, gjennom promotering på Facebook. 

Facebook viste seg å være den soleklart beste muligheten for å vise frem arrangementet og med relativt enkle profileringsbilder og innhold betalte man for å dukke opp i feeden til konkrete målgrupper i Grenland. Promoteringen viste at arrangementet deres nådde de ut til over 100.000 mennesker, hovedsakelig i Grenlandsområdet. Rundt 20.000 klikket seg inn på arrangementet og totalt 450 klikket «skal». På selve dagen endte de opp med ca 650 tilskuere. Porsgrunn Rugby League sitt arrangement viste oss at målrettet promotering på facebook kan være ganske besparende for markedsføringsinnsatsen i forkant av et arrangement. 

Bolk 2Hvordan få redaksjonell omtale av idretts- og friluftsarrangementene? 

TANIA RIPOLL, TELEMARK FYLKESKOMMUNE OG TOM ARNE BORGERSEN; VARDEN

Tom Arne er sportssjournalist i Varden og er blant dem som har best kjennskap til hvordan man får saker ut i avisene. Tania har et langt journalistliv bak seg og jobber nå i fylkeskommunen som kommunikasjonssjef. Sammen bidro de sterkt til å vise oss hvordan dagens mediesituasjon fungerer og hva som er vårt ansvar for å få saker i avisa. Tania var først ut og innledet med følgende, ledende spørsmål: "Er dere sikre på at det er medieinteresse dere vil ha?"

Hva er eventuelt målet med pressens dekning av ditt arrangement? Det må du vite før du tar kontakt. Og ikke minst, hva er historien her, hva ønsker du at avisen skal skrive om? I dagens mediesituasjon er verden slik at journalisten er presset og ansvaret er i enda større grad lagt over på deg som skal selge inn saken - enn at det handler om at journalisten skal grave den frem. Det er noen enkle grunner til nettopp det, som Tom Arne fulgte opp i sitt innlegg: 

  • Fra å skulle levere 1 sak om dagen må dagens journalister levere 3, 4 eller 5 saker hver dag. 
  • Det geografiske området som skal dekkes er stort - det er ikke praktisk mulig å være overalt.
  • Journalistens suksess er målt i antall klikk - dermed må man hele tiden vurdere om en sak er verdt å skrive, får den det antall klikk man er ute etter?

Så, om målet er å fatte medias interesse skal ha medieinteresse, spør deg selv: Hvem er journalisten? Hva driver journalisten? Hvordan er journalistens hverdag? Hvordan kan du tilrettelegge for at journalisten får den informasjonen, og historien, han eller hun trenger for å få det på trykk? Noen tips kom de med: 

  • Spør deg selv: Hva er historien her? Oftest handler historien om mennesker, og at det innebærer en slags drama eller konflikt. 
  • Journalisten kan ikke like mye om feltet ditt som du gjør, så gjør det du kan for å skape forståelse for hva saken din dreier seg om og hva som er bakgrunnen. 
  • Sett gjerne opp noen kulepunkter som bakgrunn for saken og send til journalisten. 
  • Opprett kontakt med spesifikke journalister som dekker ditt felt. Ikke vær redd for å opprette denne kontakten - journalister ønsker dette fordi det gjør det enklere å plukke opp saker fortløpende. Dialog med journalisten er helt essensielt, det holder ikke bare å sende over en melding eller mail!

Et poeng både Tom Arne og Tania trakk frem er at plan B alltid bør være å skrive saken selv. En utfyllende pressemelding med bilder kan være det som gjør at saken din kommer på trykk. Selv om du selv ikke føler du skriver godt nok, kan innholdet bearbeides dersom det inneholder den viktigste informasjonen - og ikke minst gode bilder. 

Dagens mest konkrete tips er dermed: Å klikke seg inn på denne malen for pressemelding! 

Direkte dialog er ekstremt viktig – journalisten er formidleren – du må selv bestemme hva som er historien som skal formidles. 

Bolk 3Hvordan gjøre idretts- og friluftslivsarrangementene synlige i sosiale media? 

KJETIL ØSTLIE (VISIT TELEMARK)

Kjetil jobber i Visit Telemark og har lang erfaring i markedsføring av arrangementer og destinasjoner. Hans oppgave for kvelden var å gi tilhørerne et konkret innblikk i hva som skaper engasjement på sosiale medier. Fokus var på de to mest brukte kanalene - Facebook og Instagram. 

Hva handler dagens sosiale medier om? Et enkelt svar: Det handler om å skape følelser. For enhver som skal markedsføre sitt arrangement, sin bedrift eller annet så må det alltid være en grunntanke bak hva som deles. Spørsmålene du skal stille deg er:

  • Hva skaper følelser i ditt arrangement?
  • Hva skaper følelser hos ditt publikum?
  • Hvilke verdier er det som ligger til grunn for engasjementet du ønsker å skape? 

Svarer du på disse spørsmålene har du funnet ut av hva du har å jobbe med! På fagspråket (engelsk) heter at man skal "Embrace your community". På samme måte som i avisene må man finne ut av hva som er spesielt med sitt arrangement og bruke det for det det er verdt. Det handler om segmentering - hvem er mottakeren og hva skaper følelser hos mottakeren?

Har du ikke peiling på hva dette innebærer for deres arrangement? Da er en anbefaling å sette seg ned sammen i en liten workshop der dere diskuterer disse spørsmålene. Svarene dere får vil gjøre deling i sosiale medier mye enklere og mer målrettet i fremtiden. 

Bolk 4Refleksjon over markedsføring av eget arrangement?

Underveis i kvelden er vi sikre på at alle de oppmøtte reflekterte på sitt eget arrangement og hva de tenkte å ta med seg hjem i sitt markedsføringsarbeid. Vi var interesserte i å finne ut av hva man syntes var viktigst - og spurte om nettopp det. 

Hva er det viktigste å ta med seg hjem fra kveldens samling?

  • Jobbe med relasjonene til pressen - opprette kontakt og kjennskap til journalister og aviser
  • Arbeide med den gode historien og ha et spisset budskap på det man ønsker å få frem
  • Dyrke særpreget ved vårt arrangement i markedsføringen
  • Være "frekk" nok til å ta kontakt med media og andre aktører som kan hjelpe til med å promotere arrangementet
  • Arbeide med sosiale medier tidlig i planleggingen - det gjør det enklere å vite hva man skal dele underveis i planleggingen og gjennomføringen av arrangementet
  • Skape følelser hos mottakeren

Vi takker alle de oppmøtte for en flott kveld, og vi sees på neste samling i Arrangørnettverk Telemark - sammen skaper vi arrangørkurltur i fylket vårt! 

Ønsker du mer informasjon om Arrangørnettverk Telemark? Sjekk ut denne linken!