Årets Ildsjel fra Telemark: IF Ørn's Dag Nielsen

Årets Ildsjel - Dag Nielsen.jpg

Hvert år nomineres kandidater til Årets Ildsjel i alle landets idrettskretser. Vår ildsjelvinner i Telemark mottar samtidig med nominasjonen til den nasjonale prisen Konrad Eriksens Ildsjelpris. I år er den nominerte Dag Nielsen fra IF Ørn og en rekke andre frivillige verv i Telemarksidretten.

Årets ildsjel og Konrad Eriksens Ildsjelpris

Årets ildsjel kjenner de fleste fra Idrettsgallaen der norsk idretts viktigste personer blir hyllet av NRK og en samlet idrettsbevegelse. I fjor husker kanskje noen at vår egen Viktor Arvesen fra Fossum IF i Skien var en av de fem siste kandidatene det sto mellom på idrettsgallaen. I år er det IF Ørn's Dag Nielsen som blir Telemarks kandidat. Felles for dem begge er at de samtidig mottar vår regionale ildsjelpris, Konrad Eriksens Ildsjelpris, for i våre øyne er de allerede store vinnere.

Så blir det spennende i neste ledd om Dag blir valgt som en av fem kandidater som frontes av NRK i forkant av Idrettsgallaen 2020. Vi heier selvsagt også på det!

Om Dag Nielsen

Det kom inn totalt 22 kandidater til å bli Telemarks ildsjelkandidat og mottaker av Konrad Eriksens ildsjelpris.

Årets vinner i Telemark, Dag Nielsen, holder til daglig til i IF Ørn der han over en årrekke har lagt ned et enormt engasjement i aktivitet og anlegg. Samtidig som at han har vært engasjert i styret i Telemark og Vestfold skikrets, Telemark idrettskrets og Skien idrettsråd finner han tiden til å være en helt sentral del av dugnadsgruppa som holder stand dag og natt på Jarseng for å sørge for sikre skiforhold til klubben og hele Grenland.

Dag har også flere verv på sin CV og har vært kursholder for Telemark idrettskrets i over 10 år. De fleste som har vært på økonomikurs i regi av idrettskretsen vil dra kjensel på Dag.

Det er IF Ørn som har nominert Dag og de karakteriserer han som alltid vennlig, ydmyk og ryddig i det han foretar seg. Hans innsats for klubben og anlegget på Jarseng har resultert i utallige kretsrenn, skikaruseller, skolebesøk, klubbmedlemmer og mosjonister i en årrekke, selv i snøfattige vintre. Det er ikke uten grunn at IF Ørn høsten 2019 mottok prisen for årets langrennsklubb av Norges Skiforbund.

Veien videre mot Idrettsgallaen

Idrettsgallaen avholdes på Hamar den 4. januar 2020. Allerede den 14. desember blir de fem kandidatene det vil stå mellom offentliggjøres av NRK og Idrettsforbundet. Er Dag med i denne gjengen må vi alle jobbe sammen for å stemme han frem i perioden frem mot stemmeslutt 31. desember. Vi i idrettskretsen skal i alle fall gjøre vår jobb for å promotere.

Følg med i sosiale medier og på NRK rundt 14. desember. Og ikke minst, gratulerer til Dag og IF Ørn!

Les mer: Om Årets Ildsjel og veien videre