Book kurs til ditt idrettslag eller idrettsråd

hopp3.jpg

Telemark idrettskrets tilbyr en rekke nyttige kurs for deg som tillitsvalgt i ditt idrettslag. Vi tilbyr kurset rett ut i ditt idrettslag eller i samarbeid med ditt idrettsråd, ikke nøl med å ta kontakt.

Se hvilke kurs som passer for deg og ditt idrettslag eller idrettsråd. Fortell oss gjerne dersom det er noen kurs du ønsker å få ut der du er. Det legges opp halvårlige kursplaner som du kan se på vår forside og som tar for seg de mest sentrale kursene.

Sjekk ut oppdatert kurskalender her!

De fleste kursene er standardiserte kurs som kjøres mer eller mindre likt over hele landet av de 19 ulike idrettskretsene. Vi har egne kursholdere som er mer lokale og som har god kjennskap til idretten og spesielt selvsagt på tematikkene de holder kurs i.

Kurs i klubb og i samarbeid med idrettsråd

I tillegg til vårt ordinære kurstilbud som ruller og går på faste datoer i løpet av året ønsker vi å tilby klubber som ønsker det kurs i sin klubb. Idrettsrådene har også rett til å booke disse kursene ut i sin kommune, slik at idrettslagene i kommunen får mulighet til å kurse seg lokalt.

Hvilke kurs kan jeg få i min klubb eller kommune?

• KlubbAdmin (1-3 timer) er idrettens foretrukne medlemssystem og sørger for en mye enklere idrettshverdag for klubbene. Her holdes oversikt over medlemmer og det er mulig å ta i bruk faktureringsløsninger for kontigenter og deltakeravgifter. I løpet av 2016 skal alle idrettslag i NIF komme seg inn på et elektronisk medlemssystem, så hvorfor ikke ta i bruk dette tilbudet om konkret oppfølging fra våre KlubbAdmineksperter? Vi stiller krav om at klubben har gjort noe forarbeid for at vi skal komme ut til dere, men garanterer en nyttig gjennomgang sammen med våre veiledere.
  • Klubbens styrearbeid i praksis (3-4 timer) er alt klubben trenger for å forbedre strukturen i sitt styrearbeid. Mange styrer sliter med manglende systematikk i arbeidet sitt, blant annet gjennom lite definerte roller og målsetninger med arbeidet sitt. Kurset gir styret en innføring i enkle grep som kan gjøres for å bedre dette og dermed gjøre styrearbeidet mer effektivt og ikke minst morsommere! Bedre styring på styrearbeidet gir mer tid og ressurser til å jobbe med det vi egentlig ønsker å jobbe med - nemlig aktiviteten!
  • Aktivitetslederkurs Barneidrett (12 timer) er et kurs som er skapt for foreldre og andre frivillige som ikke har noen erfaring med aktivitetsledelse for barn opp til 12-årsalderen. Mange blir slengt inn i et ansvar de ikke føler seg helt komfortable med, men dette kurset er midt i blinken for deg som ønsker litt økt kompetanse. Det er et todagers kurs som gir deg det grunnleggende du trenger for å være aktivitetsleder - uansett idrett!
  • Økonomi og regnskap for idrettslag (2 timer) er selvforklarende i sin tittel. Det tar for seg lover, regler og retningslinjer rundt økonomi og regnskap som din klubb må vite om. Kan være to meget nyttige timer for deg som sitter med dette ansvaret hos dere.

Hvilke datoer er tilgjengelige for deg og din klubb?

Datoer for kurs i klubb kan du til enhver tid se på vår oppdaterte kalender - bruk denne linken til å ta veien inn på denne.  Denne oppdaterer hver vår og hver høst.

Ta kontakt med idretts- og utdanningskonsulent i TIK Øyvind Gonsholt for booking av ledige datoer eller for å avtale datoer som ikke er oppsatt.

OBS: Klubbens styrearbeid i praksis, økonomikurs og KlubbAdminkursene er GRATIS for din klubb. Aktivitetslederkurs Barneidrett medfører en liten kostnad, men dette kan variere fra kurs til kurs. Ta kontakt, så finner vi ut av det!

Ingen kurs er like, vi synes det er viktigere å ta tak i møtedeltakernes praktiske utfordringer på selve møtet enn å haste gjennom powerpointpresentasjonen. Kommer du på kurs i regi av Telemark idrettskrets så skal du få svar på det du lurer på - og enda flere svar på spørsmål du ikke visste du lurte på.

Har du spørsmål rundt kurstilbudet til Telemark idrettskrets? Ta kontakt med idretts- og utdanningskonsulent Øyvind Gonsholt på tlf 419 00 129 eller på mail til oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no.