Klubbutvikling

organisasjonshjul-med-gap.jpg

Ønsker ditt idrettslag hjelp til å utvikle seg? Vi tilbyr gratis veiledning for å utvikle mål og visjon, planverk og milepælsplan for å ta klubben til nye høyder.

Klubbutvikling

Telemark idrettskrets arbeider for å utvikle idretten i fylket vårt. Vi bidrar mer enn gjerne direkte inn i din klubb for at dere skal få på plass rammene for videre utvikling. Og det beste er, det er 100% gratis for klubben.

Hvordan fungerer dette i praksis?

I praksis får dere besøk av en av våre klubbveiledere. I starten av en prosess kan dette være et møte mellom styret og veileder, rett og slett for å avklare mål og mening med prosessen og ikke minst hvordan man skal legge opp løpet. Etter denne avklaringen kan det legges opp til å involvere flere i klubben, helst alle som har en mening om hva klubben skal drive med. Jo flere engasjerte folk, jo bedre!

Hver enkelt prosess har sitt eget særtrekk, men det er vanlig å avholde 2-3 møter der man analyserer klubben sett ut fra organisasjonshjulets (se bildet) seks hovedpunkter:

1. Organisasjon - I hvilken grad fungerer organisasjonen vår?
  2. Ledelse - Hvordan er styringen i idrettslaget, og hvordan fungerer det?
  3. Trenere - Er vi bra stilt på trenersiden, og hvilke behov finnes?
  4. Aktivitet - Hvor bra er aktivitetstilbudet vår og hvordan møter vi medlemmenes behov?
  5. Anlegg - Hvilke anleggsfasiliteter har vi, fungerer de godt og er de tilstrekkelige for aktiviteten?
  6. Arrangement - Hvordan fungerer våre arrangement?

Organisasjonshjulet beskriver idrettslagets seke viktigste områder. Du kan jo ta en kjapp analyse selv og se hvordan ditt idrettslag ligger an? Det er nettopp det vi diskuterer i løpet av det første møtet.

Neste steg er å diskutere hva man bør forbedre, og ikke minst hvordan man skal få det til! Dette vet klubben best selv og man vil få konkrete tiltak ned på blokka for å forbedre de områdene som klubben i felleskap kommer frem til.

Det er viktig for oss å understreke at dette ikke handler om at idrettskretsen skal fortelle hva idrettslaget skal og ikke skal drive med. Vi stiller som en nøytral part som har en oppgave – å få frem målene som idrettslaget ønsker å arbeide med.

Ønsker dere å ta klubben deres til et nytt nivå?

Kontakt oss dersom en slik prosess er ønskelig for ditt idrettslag. Kontaktperson på klubbutvikling i Telemark idrettskrets er Øyvind Gonsholt. Han når du på  419 00 129 eller oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no.