Aktivitetsguidekurs (2t)

hopp3.jpg

Ønsker du at ditt idrettslag skal ta et utvidet ansvar for inkludering? Da har vi et spennende tilbud til deg gjennom vårt Aktivitetsguidekurs, som gir personer i ditt idrettslag rammer og kompetanse til å veilede mennesker gjennom barrierer og inn i aktivitet.

Hva handler kurset om?

Aktivitetsguidekurset er et kurs for idrettslag som ønsker å få på plass en aktivitetsguideordning i sitt idrettslag! Kurset gir deg informasjon om hva rollen aktivitetsguide går ut på og hvordan rollen kan iverksettes i ditt idrettslag.

Hva er en aktivitetsguide?

En aktivitetsguide er en i idrettslaget som skal hjelpe personer som står utenfor idretten til å finne sin plass i organisert idrettslig aktivitet. En aktivitetsguide hjelper barn og unge inn i organisert idrett ved å finne et passende tilbud til barnet/ungdommen og forklare familien hvordan idretten fungerer. Aktivitetsguiden legger til rette for et godt første møte med idrettslaget og kan også følge til og fra trening i begynnelsen, til barnet/ungdommen er selvgående.

Gjennom Extrastiftelsen har Aktivitetsguideprosjektet midler til å lønne aktivitetsguider i ditt idrettslag i 2019, så alt med ordningen er kostnadsfritt for din klubb.

Hvilke praktiske ting må jeg tenke på for å booke kurset?

Vi trenger kun et lokale å kjøre kurset i. Flott med kaffe og enkel bevertning og det må være en TV/projektor forat kursholder skal kunne kjøre kurset. Dere bør også ha gjort dere opp noen tanker om hvordan dere skal rigge ordningen i din klubb og hvilke ressurspersoner dere skal ha med som aktivitetsguider.

Kurset er kostnadsfritt og har en tidsramme på 1-2 timer.

Hvordan booker jeg kurset?

Send en mail til eller ring idretts- og utdanningskonsulent i TIK, Øyvind Gonsholt og si at dere ønsker kurset hos dere, så finner vi sammen en dato.

Mail: oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no

TLF: 419 00 129

Kontaktperson for Aktivitetsguideprosjektet i Telemark, som idrettskretsen samarbeider med er Oda Lill Blålid. Har du spørsmål rundt hvordan man skal få til dette hos seg før du booker kurset? Snakk med Oda!

Mail: Oda@eidanger.no

TLF: 92044817