Årlig kartlegging kommuner i Telemark - 2018

Telemark kartlegging 2.png

Vi i Telemark idrettskrets gjennomfører fra og med 2017 en årlig kartlegging over de viktigste momentene vi mener gjelder for rammevilkårene til idretten i en enkelt kommune. Les videre og se hvordan ståa er for din kommune, her oppdatert med ny statistikk for 2018!

Bakgrunnen for kartleggingen er et ønske om å ha en fast, årlig oversikt over de viktigste momentene som utgjør idrettens rammevilkår i den enkelte kommune. Her vil du kunne finne ut hvordan din kommune kommer ut på følgende parametre:

• Om det finnes en samarbeidsavtale mellom kommune og idrettsråd og i hvilken grad denne brukes?
  • Hvor store stillingsressurser finnes på idrettsområdet i kommunen?
  • Om det finnes konkrete tiltak mot kostnadsnivået i idretten i kommunen (kontingentkasser o.l)
  • Om det gis årlig økonomisk støtte til drift av idrettsanlegg?
  • Om det gis årlig økonomisk støtte til investering i idrettsanlegg?
  • Hva prisen på halleie er i kommunen?
  • Hvordan kommunen selv mener hallkapasiteten er i kommunen?
  • Nye planer om idrettshaller?

Dette mener vi er viktige punkter som viser hva slags rammer idretten i kommunen har til å tilrettelegge for aktivitet. Se hvordan det ligger an i din kommune!

Undersøkelsen er utarbeidet av praksisstudent Stian Henriksen i dialog med idrettskonsulentene i kommunene i Telemark. Innspill? Korreksjoner? Send det til idretts- og utdanningskonsulent i idrettskretsen, Øyvind Gonsholt, på oyvind.gonsholt@idrettsforbundet.no.

Samarbeidsavtaler mellom kommuner og idrettsråd

Samarbeidsavtaler mellom idrettsråd og kommune er noe Telemark idrettskrets ønsker skal være på plass i hver kommune. Grunnen til det er at vi ønsker at saker som angår idretten i kommunen skal behandles av et organ som representerer hele idretten i kommunen. Idrettsrådet er nettopp dette, og uten et formelt samarbeid, best representert med en samarbeidsavtale til grunn, kan man risikere å miste muligheten til en rettferdig og demokratisk god behandling av saker.

Kommune Status Kommentarer
Skien Fungerende samarbeidsavtale mellom kommune og idrettsrådet.  Alle saker skal innom idrettsrådet, noe som fører til bedre samarbeid.
Porsgrunn Fungerende samarbeidsavtale mellom kommune og idrettsrådet.  Avtalen sikrer godt samarbeid og forutsigbarhet.
Notodden Fungerende samarbeidsavtale mellom kommune og idrettsrådet. Avtalen førende for det samarbeidet kommunen og Notodden idrettsråd har.
Siljan Ingen skriftlig avtale, men har noen møter i året.
Bamble Fungerende samarbeidsavtale som sier at idrettsrådet er involvert i alle høringer som er av idrettslig interesse.  Idrettsrådet er i tillegg deltakere i styringsgrupper i utarbeidelse av kommunale planer.
Kragerø Ingen skriftlig avtale, men praktiserer nært samarbeid. Idrettsrådet får idrettssaker til uttalelse.
Drangedal Ingen formell avtale, men de jobber tett sammen.  Idrettskonsulenten er med på møtene og arbeider med å få på plass en underskrevet avtale. Det er stor tillit mellom idrettsrådet og kommunen.
Nome Politisk vedtatt samarbeidsavtale mellom kommunen og idrettsrådet.  Omhandler samarbeid om det beste for idretten i bygda samt diskutere prioriteringer av spillemidler og samarbeid på konkrete ting.
Fungerende samarbeidsavtale som skal fornyes i disse dager.   Hovedpunktene i samarbeidsavtalen er forankret i kommunedelplanen for idrett, friluftsliv og fysisk aktivitet, og i så måte styrende for arbeidet.
Sauherad Ingen formell avtale. Enhetsleder kultur sitter med sekretærfunksjonen for idrettsrådet.
Tinn Ingen formell avtale. Godt samarbeid med god dialog. Har vært snakk om å utarbeide en samarbeidsavtale, men ikke gjennomført.
Hjartdal Ingen formell samarbeidsavtale, men vurderes.  Har veldig bra samarbeid på utvikling av anlegg og planer.
Seljord Ingen avtale på plass. Kun 3 idrettslag, så dialogen med idretten fungerer godt.
Kviteseid Ingen avtale eller formelt samarbeid.  Greit og oversiktlig samarbeid på generell basis.
Nissedal Ingen avtale eller formelt samarbeid.  Stiller med sekretær fra kommunen. på idrettsrådets møter.
Fyresdal Ingen formell avtale på plass. Kommunens idrettsansvarlig er inne som sekretær, noe som fungerer veldig bra.
Tokke Ingen skriftlig avtale på denne, men samarbeidet fungerer godt.  Det er to møter i året mellom kommunen og idrettsrådet. Kommunen kaller inn til møter og stiller med referent.
Vinje Ingen formell avtale.  Kommunen stiller med sekretær til idrettsrådet gjennom en tilsatt på næringskontoret. Brukes fullt og helt.

Stillingsressurser på idrettsområdet i kommunen

Telemark idrettskrets har i sin Idrettens Anleggsplan for Telemark 2016-2020 kompetanse som en av sine 3 viktigste målsetninger. Hjelpen idretten får fra kommunen når et nytt prosjekt er i anmarsj, er helt sentral for å realisere det. Av den grunn er det viktig for oss å kartlegge i hvilken grad kommunene er i stand til å hjelpe og veilede, da som oftest gjennom en idrettskonsulentstilling, om enn kun i noen prosent av en bredere stilling. Dette må selvsagt veies opp mot innbyggertallet i kommunen, men jo mer kommunen får satt av til dette, jo mer kan man forvente å "få igjen" av idretten.

Kommune Status Kommentarer
Skien 200% i form av to idrettskonsulenter.
Porsgrunn 400% En avdelingsleder, en stabsmedarbeider i 100% samt to medarbeidere i idrettsadministrasjonen (drift idrettshaller og badeanlegg). Planer om å ansette en til i løpet av 2018.
Notodden 50%
Siljan Ikke oppgitt
Bamble 0%
Kragerø 10-20% Anslått ut fra kultursjefstilling.
Drangedal Ikke fastsatt og vanskelig å beregne. En del av kulturkonsulentstilling.
Nome Ikke fastsatt prosentvis.  Idrettskonsulentjobben er bakt inn i 100%-stillingen Avdelingsleder for kultur, fritid og folkehelse. Hvor mye av stillingsressursen som brukes til idrett varierer i løpet av året.
Ca. 10%.  Dette arbeidet er en del av kultursjefen sitt arbeid.
Sauherad Ikke definert, men avsettes ressurser etter behov.  Bruker fylkeskommunen og idrettskretsen for hjelp på idrettssaker.
Tinn 0%. Det er blitt arbeidet for å få på plass en konsulentstilling i kommunen, men har ikke blitt noe foreløpig. Idrettssaker tas i kulturavdelingen
Hjartdal Ca. 10%.
Seljord Svært små ressurser. En del av kultursjefstillingen.
Kviteseid Ingen spesifisert stillingsprosent.  Ansvaret fordelt i kulturavdelingen.
Nissedal Ingen spesifisert stillingsprosent.
Fyresdal Ingen spesifisert stillingsprosent. Opplyses at det arbeides mye med idrett i kommunen.
Tokke 30%  En del av en 100%-stilling.
Vinje 10%  En del av en 100%-stilling.

Tiltak mot kostnadsnivået i idretten (kontingentkasser o.l)

Debatten om kostnadsnivået i idretten må idretten ta selv, først og fremst. Men mye ligger også i rammevilkårene idretten har i sin respektive kommune. Dette synliggjøres i størst grad av punktene om halleie og tilskuddsmuligheter, men kommunene har en mulighet til å skaffe idretten gode vilkår for de som ikke har så god råd, da med kontongentkasser og andre tiltak for de som sliter med å betale for sin eller sine barns aktiviteter.

Kommune/Status

Skien Idrettslagene kan søke opptil kr. 3000,- per person for å dekke manglende mulighet til å betale kontingent/treningsavgift.
Porsgrunn Idrettslagene kan søke opptil kr. 2500,- per person for å dekke manglende mulighet til å betale kontingent/treningsavgift.
Notodden Lag og foreninger har mulighet til å søke om driftstilskudd og Fond for idrett, kultur og frivillighet som kan bidra til redusert kostnadsnivå for medlemmer. Gratis halleie for barn under 18 år.
Siljan
Bamble Ikke spesifikt på dette, men kommunen har en pott på dette som idrettslagene kan søke på når de trenger noe.
Kragerø Har en pott på 25.000,- hvor man støtter medlemskap gjennom fattigdomsprosjekt
Drangedal Ingen spesifikke tiltak utover gode vilkår for halleie.
Nome Ingen kontingentkasse, men familier med dårlig råd kan søke støtte via NAV. Alle lag og foreninger har symbolske leiesatser for leie av idrettshall og lignende.
Aktivitetskort i samarbeid med flere. Det er mulig for idrettslag å søke kulturfondet i kommunen. 100.000,- er avsatt årlig til fordeling til aktivitet i lag og foreninger.
Sauherad Tilgang på barnefattigdomsmidler (statlige midler), men lite benyttet av idretten.
Tinn Ikke noe spesifikt utover gratis halleie til frivillige lag og foreninger.
Hjartdal Ikke noe spesifikt utover gratis lokaler for alle idrettslag.
Seljord Svært rimelig å delta i idretten i kommunen.
Kviteseid Ikke noe spesifikt utover gratis bruk av kommunal idrettshall.
Nissedal Kulturmidler hvor målgruppen er medlemmer fra 6-18 år.
Fyresdal Ikke noe spesifikt, men det skal nevnes at deltakelse i idretten i kommunen koster svært lite. Svært lave kontingenter i idrettslagene.
Tokke Kan søkes via midler til kulturfeltet på en totalpott på kr. 250.000,- årlig.
Vinje Ingen konkrete tiltak til dette.

Pris på halleie

Halleieprisen er for mange idretter det viktigste momentet når det kommer til deres rammevilkår. Klubber som driver hallaktivitet har veldig ulike utgangspunkt for sitt kostnadsnivå fra kommune til kommune. Halleien slår direkte ut på den enkeltes kontingent og treningsavgift!

Det er vanskelig å si hva som er "normalt" å tilby idrettslagene når det kommer til halleie, men her har vi i alle fall en oversikt over ståa i Telemarks kommuner. Vårt utgangspunkt er at det bør arbeides for å tilby dette gratis i kommunale haller, i alle fall til barn og unge. Det er gledelig å se at dette er en realitet i veldig mange kommuner i Telemark.

Kommune

Kostnad