NM uka i Rogaland 2018 og 2019

NM uke 2018 - 2019.jpg
Sportsredaktør i NRK Egil Sundvor (t.v.), idrettspresident Tom Tvedt, Stavanger-ordfører Christine Sagen Helgø, Sandnes-ordfører Stanley Wirak, fylkesordfører i Rogaland Solveig Ege Tengesdal, leder for særforbundene i idrettsforbundet, Terje Jørgensen, Randaberg-ordfører Kristine Enger, Rune Røksund i Rogaland idrettskrets, Anette Larsen Bognø i Region Stavanger, Karton Nilsen fra Sørmarka flerbrukshall og Sola-ordfører Ole Ueland var noen av de som var på plass i Sørmarka Arena.

I dag lanserte Norges Idrettsforbund planene om NM uka fra og med neste år. NM- arrangementer på samme sted over 10 dager. Norges idrettsforbund ønsker å skape et publikumsvennlig sportsuke ved å samle flere NM - finaler. I Sverige er allerede SM-veckan en suksess.

22 særforbund interesser for 2018, vel 40- 45 særforbund for 2019. Storsatsing fra NRK med profilering av "ukjente idretter" (mangfold) og regionens fortreffeligheter.

– Planen er å samla norske mesterskap som en kanskje vanligvis ikke ser på TV, slik at de blir mer synlige og får større flater til å vise seg fram og rekruttere flere utøvere, seier Dag Oliver, som er prosjektleder i Norges idrettsforbund.

NRK, som har vært med på planlegginga av konseptet, vil også dekke NM-finalene.

Svensk konsept
Ideen er hentet fra. I  Sverige samles flest mulig idretter i et arrangement for å avvikle sine SM. SM- vecakan er et begrep i Sverige. SIden 2009 har flere idretter gått sammen om sine nasjonale mesterskap i et felles arrangement. Det har blitt populært, en folkefest.

SM-veckan
SVT dekker arrangementet