Hold Ctrl-tasten nede (Cmd-tasten på Mac).

Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.

AKTIV PÅ DAGTID

Forside ApD 2016.jpg

Under her finner du mye informasjon om Aktiv på dagtid. Bla deg frem til det du leter etter.

Aktiv på Dagtid kan kontaktes på e-post eller på telefon 9066 7639

    Det blir også i 2017 mulighet til å være med APD på friluftsturer iløpet av våren.

    Påmeldingene gjøres her.

    Les mer om turene under her;

    Tirsdag 29. august

    Gamlebyen i Fredrikstad - Gatelangs med tjenestepika Marta


    Tirsdag 5. september

    Gamlebyen i Fredrikstad - "Straffangen" tar dere med på vandring

    Alle mellom 18 og 67 år som er bosatt i Askim, Eidsberg, Fredrikstad, Hvaler, Halden, Hobøl, Marker, Moss, Rakkestad, Rygge, Råde, Sarpsborg, Skiptvet, Spydeberg, Trøgstad, Våler kommune og står helt eller delvis utenfor arbeidslivet og mottar en av følgende ytelser:

    • Sykepenger

    • Arbeidsavklaringspenger

    • Uføreytelser

    • Overgangsstønad

    • Dagpenger

    • Økonomisk sosialstøtte

    • Eller som jobber i en IA-bedrift.(Inkluderende arbeidslivavtale)

    • Se side 3 om tilbudet.

    Betalt deltageravgift gjelder for året eller terminet du har betalt for, og refunderes ikke.

     

    Her finner du ut hvordan du enkelt kan bli med i APD:

    Møt opp på en aktivitet og henvend deg til en av våre instruktører. Du får registreringsskjema med giroblankett. Nye deltagere får en prøvetime før du betaler (gjelder ikke ekstraarrangement og svømming i basseng som benyttes).

    Alle registreres på nytt hvert kalenderår.

    Når du kan fremvise kvittering og leverer registreringsskjemaet, får du ditt treningskort og årsoblat (nye deltagere må ta med bilde).

    Du må samtidig dokumentere at du mottar en av de nevnte ytelsene. Kun vedtaket, honnørkort eller sykmelding er gyldig dokumentasjon.

    For å benytte seg av tilbudet må deltakerne forplikte seg til å følge trivselreglene.

    Disse finner du her.

    Treningskort kan ordnes på ApDs kontor på Idrettens Hus i Østfoldhallen, servicekontoret i Askim, Eidsberg, Fredrikstad, Hvaler, Halden, Hobøl, Marker, Moss, Rakkestad, Rygge, Råde, Sarpsborg, Skiptvet, Spydeberg, Trøgstad og Våler kommune, samt på Sportsclub Sarpsborg Helsesenter, Friskis og Svettis i Fredrikstad og Ditt treningssenter i Moss.

     

    Her er timeplan for høsten 2017.

     

    Endring  -  tider på vanngym på Lande skole.

    Aktiv på Dagtid sine timer er flyttet til en time senere på tirsdager og torsdager.

    Timene starter da 14.25 og drop-in 15.00. Dette grunnet flere klasser enn tidligere som skal ha svømmeundervisning på skolen.

     

    Kongstenbassenget

    Innebassenget på Kongsten åpner fredag 08. september.

     

    Ekstratilbud på Sports Club Sarpsborg

    Kl. 10.00 på mandager. 45 minutter, avslapning / meditasjon / lavterskel med fokus på pust og stressmestring.

    Mer informasjon om de ulike tilbudene kommer her fortløpende:

    Påmelding til vanngym på Lykkeberg høst/vinter 2017

    https://response.questback.com/norgesidrettsforbundogolympisk/host2017

     

    Påmelding vanngym Lande vår 2017 – påmeldingsfrist er torsdag 24. august.

    https://response.questback.com/norgesidrettsforbundogolympisk/varlande

     

    Årsplan for 2017:
    Her er APDs årsplan for 2017.

    Vi tar forbehold om endringer i timeplanen.

    All undervisning foregår på norsk.  

     

     

    Her kan påmelding til APDs ekstraarrangement gjøres. Benytt Linken under her:

    De ekstraarrangement som krever påmelding (vanngym se egen registrering) i ny timeplan, er nå klare og du kan nå registrere ditt ønske om deltakelse på de forskjellige aktivitetene her:

    For påmelding trykk her.

    illust.Husk gode sko til alle aktiviteter til klatring anbefaler vi at du bruker sko med flat såle (innendørssko). Ta med et lite håndkle du kan legge på matten og på treningsapparatene. Til spinningtimene trenger du å ha med deg en vannflaske. Det er også lurt å ha med på de andre aktivitetene.

    Den beste motivasjonen for å komme i gang er at du velger aktiviteter som du synes er gøy og som er på rett nivå for deg. Velg gjerne noe du har drevet med tidligere. Vær tålmodig, bruk tiden til hjelp og øk treningsmengden langsomt. Skal du trene flere dager i uka bør du variere aktivitetene. Spør oss gjerne om råd.

    Du må møte presis til alle timer. Fullfør den timen du har valgt. Det er veldig forstyrrende og demotiverende for instruktør og andre deltagere hvis noen forlater salen midt i timen. Dette gjelder selvfølgelig ikke hvis du føler deg uvel, sliten eller syk.

    Det er ikke meningen at du skal løpe fra time til time. Da blir treningen lite effektiv. En time med full innsats holder for en dag. Skal du allikevel være med på flere timer, så pass på å ta en pause imellom. Det er alltid mange hyggelige mennesker å prate med. Ta gjerne med matpakke. Pass på at du har spist frokost eller lunsj før du kommer, og drikk mye vann.

    VANNGYMNASTIKK
    Enkle bevegelser og kombinasjoner i vann for å gi bedre bevegelighet, styrke og kondisjon.

    JYMPA BASIS
    Basis er en variert, kraftfull och energirik jympa som bygger upp styrke, kondisjon og bevegelse fra grunnen. Treningen er uten hopping og passer de fleste.

    START I SAL
    Enkle trinn, uten hopp og løp. Smidighet og styrke.

    BASIS I SAL
    Litt høyere intensitet en start i sal og mage/rygg timene.

    HELSESTUDIO
    Styrketrening og kondisjonstrening i apparater. Instruktør er tilgjengelig for veiledning.

    LINE-DANCE
    Dans uten partner, ulike danser. Sosialt og morsomt, passer alle.

    SVØMMING
    Gjennomføres uten instruktør, du benytter bassenget ifm. med fellesbad tider i svømmehallen.

    MAGE/RYGG
    Funksjonell trening (etterligning av bevegelser som vi benytter i dagliglivet) for rygg, mage og stabilitet. En aktivitet som passer alle.

    GOLF
    Vi tilbyr introduksjon kurs i golf / trening, hvor du får både teoretisk kunnskap om spillet masse muligheter for praktisk trening. Golf er for alle.

    BODYBALANCE
    Vi trener styrke, balanse og bevegelighet med øvelser fra bl.a. yoga, tai-chi og pilates, til behagelig musikk.

    SIRKELTRENING
    Styrke/kondisjons trening gjennom ulike øvelser jobbes det i tidsbegrensede perioder, etter-fulgt av pause hvor en flytter seg til neste stasjon/ øvelse.

    SYKKEL
    Sykling eller "spinning" innendørs er kjent for å være en morsom måte å komme i form på-kondisjon. Intensiteten varierer etter musikken, kaloriene brenner fort. Passer for alle som liker å svette. Ulike intensiteter fra start, basis og middels.

    BODY PUMP
    En effektiv styrke-time. Vi trener med vektstenger i sal, der hver enkelt bestemmer vekten på stanga.

    BOWLS
    Mye lik bocca. Et kulespill som spilles innendørs med en usymmetrisk kule. Passer for alle, uansett alder og funksjonsevne.

    ZUMBA
    Er dansebasert men det lett å følge med på trinnene. Der andre mer tradisjonelle treningsformer er bygget opp etter puls og takt, baserer Zumba seg i stedet på formen i musikken. Bli med på noe morsomt!

    QI GONG
    En meget gammel kinesisk behandlingsmetode som har vært benyttet for å forebygge og behandle sykdommer i over 5000 år, effektiv for å skape både fysisk og psykisk balanse.

    AFRO STYRKE
    Store dynamiske og enkle bevegelser til herlige rytmer.

     

    Her kan registreringsskjema lastes ned.

    Treningskort for 2017, kan ordnes fra mandag 4. desember.

    Du som deltaker kan velge å kjøpe treningskort for et kalenderår eller et terminkort.

    Sykmeldte kan kjøpe treningskort pr termin

    Mottakere av sykepenger:

    Termin 1:             600,-  (04.01-17.06)

    Termin 2:             600,-  (01.06-16.12)

     

    Mottakere av andre ytelser:     Kalenderår         600,-

    Termin 1              300,- (04.01-17.06)

    Termin 2              300,- (01.06-16.12)

    Du som deltaker kan velge å kjøpe treningskort for et kalenderår, eller et terminkort.

     

    Pris 2016

    14-november – 16.desember (uansett ytelse)            = 100,-

     

    Priser for Aktiv på Dagtid 2017:

    Mottakere av sykepenger:        
                                                                   Termin 1:             600,-  (09.01-16.06)
                                                                   Termin 2:             600,-  (01.06-16.12)

    Sykmeldte kan kun kjøpe treningskort for et termin av gangen.

     

    Mottakere av andre ytelser:                    Kalenderår         600,-
                                                                   Termin 1              300,- (04.01-17.06)
                                                                   Termin 2              300,- (01.06-15.12)

     

    Årshjulet for ApD i 2017:

    Treningsperiode 1: 09.januar – 16. juni

    Treningsperiode 2: 21. august – 15. desember

    20.-24. februar Vinterferie - ingen aktivitet

    10.- 17. april Påskeferie - ingen aktivitet

    17.juni - 20-august Sommerferie - ingen aktivitet

    Det avvikles ingen aktiviteter i høytid/helligdager

     


    Friluftsaktivitet er et satsings område, og vi vil gjennomføre flere aktiviteter ute en hva vi tidligere har gjort. Har du tips fra ditt lokalområde om aktiviteter så send gjerne en mail til Andre Hansen eller ring på 906 67 639.

    Her er trivselsreglene for Aktiv på Dagtid:
    • Trenigskortet er ditt adgangsbevis til aktivitetene. Det skal alltid vises frem ved oppmøte.
    • Møt presis til timene. Ingen inngang etter timestart.
    • Deltagerne skal rette seg etter instruktørens anvisninger og de gjeldende regler på de ulike treningssteder.
    • Vi forventer høflig og vennlig opptreden. Vi er alle ansvarlige for et godt miljø med gjensidig respekt.
    • Alminnelig god hygiene er viktig når mange skal trene sammen. Svetter du mye tar du med en ekstra t-skjorte og et håndkle til å tørke av apperatene med. Alle må ha på seg rent treningstøy og rene innesko.
    • Oppvarminsapperatene skal brukes i maks. 15 minutter. Vær spesielt oppmerksom på dette hvis det er kø.
    • Overlat apperat til andre når du tar pause. Ikke bli sittende. Legg utstyret på plass når du er ferdig.
    • Klær, bager og personlige eiendeler skal ikke oppbevares i treningssalen. Vå påtar oss ikke ansvar for tap av eiendeler.
    • Du trenger egen hengelås eller en tikroning til de ulike garderobene. Undersøk der hvor du trener. Vi har ikke vekslepenger eller låser til utlån.
    • Barn har ikke adgang til våre aktiviteter.
    • Lokalet skal forlates senest en halv time etter avsluttet trening.
    • Treningen skjer på eget ansvar.
    • All trening foregår i et rusfritt miljø.
    • Hvis reglene ikke følges kan du bli utestengt fra Aktiv på Dagtid.

     

    Dette er timeplan for 2017

    Aktiv på Dagtid timer fra 21. august:

    Mandag

    kl.           10.00- 10.45        Avslapning/ meditasjon/ stressmestring

    kl.           10.00-10.45         Sh'bam (dans)

    kl.           10.00-10.45         Spinn 45

    kl.           11.00-11.45         Sterk Rygg 

    kl.           11.00-17.30         Trening i Treningsstudio

    kl.           12.00-12.55         Start i Sal

    kl.           16.15- 16.45        Rumpe/lår

    kl.           16.45- 17.15        Mage/rygg

     

    Onsdag 

    kl.           10.00-10.30         Rumpe/lår

    kl.           10.30-11.00         Mage/rygg

    kl.           11.00-17.30         Trening i Treningsstudio

    kl.           11.00-11.45         Spinn 45

    kl.           11.00-11.55         Start i sal

    kl.           12.00-12.55         Yoga

    kl.           16.15-17.00         Stabilitet

     

    Fredag 

    kl.           10.00-10.45         Spinn 45

    kl.           10.00-10.45         Zumba/styrke 

    kl.           11.00-17.30         Trening i Treningsstudio

    kl.           11.00-11.55         BodyBalance (yoga, pilates, tai chi)

    kl.           16.15-16.45         Rumpe/lår

    kl.           16.45-17.15         CXWORX (trening av kjernemuskulaturen) 

    inkl. arbeidsliv

     

     

    FYSISK AKTIVITET FOR ANSATTE – ”et verktøy i virksomhetens HMS arbeid”

    Vi kjenner i dag til via forskning at 83% av befolkningen har et fysisk aktivitets nivå lavere enn de anbefalte 30 min. daglig med moderat intensitet. Når ansatte som vil i gang med aktivitet blir spurt  om hva som skal til for at de skal bli mer fysisk aktive, så svarer fire av ti at det skal være aktiviteter hvor en ikke trenger å være i så god form for å delta.

     

    Østfold Idrettskrets (ØIK) tilbyr sammen med NAV Østfolds arbeidslivssenter, kommunen og andre partnere i fylket variert fysisk aktivitet på dagtid. Tilbudet er kjent som Aktiv på Dagtid (ApD), og det deltar i dag 16 kommuner i partnerskapet.

     

    IA-ordningen – bruk av tilretteleggingstilskudd

    IA (inkluderende arbeidsliv) virksomheter har gjennom gjeldende avtale mulighet til å benytte aktivitetene til ApD for egne ansatte. Dette skjer gjennom søknad om tilskudd til grupper av ansatte (systemrettet tiltak) for kjøp av avtalekort av ApD. Kortene kan benyttes av de som er i arbeid (forebyggende) og av personer som står utenfor arbeidslivet (f.eks sykmeldte). Kortene koster 3000,- pr stk, virksomheten kan søke om tilskudd til det antallet en finner nødvendig..

     

    Målgruppe

    Personer som står helt eller delvis utenfor arbeidslivet, samt for personer som arbeider i virksomheter med IA-avtale. Ansatte  i IA virksomheter kan benytte aktivitetene forebyggende.

    Finansiering

    Kjøp av kort kan dekkes gjennom tilretteleggings- og forebyggingstilskudd/søknad  av kort: til NAV Arbeidslivssenter Østfold, som gruppetiltak. Dette betyr at tiltaket kan fullfinansieres gjennom tilskuddet og vil ikke koste virksomheten noe.

    Organisering

    Et samarbeidstiltak mellom 16 kommuner, NAV Østfold, Østfold Fylkeskommune, Østfoldhelsa og Østfold Idrettskrets. Østfold Idrettskrets administrerer og koordinerer arbeidet.

    Aktiviteter

    Trening på helsestudio, gruppetimer, , kajakkurs, golfkurs, stavgang, svømming, svømmekurs, yoga, qi gong, mage/rygg-timer, line-dance sykkeltimer. Et bredt utvalg, slik at så mange som mulig skal finne noe som passer. Alle aktiviteter i fylket er tilgjengelig for kort innehaverne.

    Pris

    Et APD-kort for IA-bedrifter koster kr 3000,-. Kortet er ikke personlig, men kan brukes av flere. Det anbefales likevel at enkeltpersoner får tilgang til kortet over tid, slik at de kan finne gode aktivitets vaner. Kortet varer i 365 dager.

    Erfaringer

    Sarpsborg kommune har gjennom 3 år hatt omlag 100 kort innenfor helse- og sosialetaten hvert år. Mange ansatte har skiftordninger som gjør at de kan benytte aktivitetene, som i hovedsak går på dagtid. Flere føler de har kommet i bedre form og at nivået på tilbudet passer folks form.

     

    Slik går du frem:

    1. Søk om tilskudd på vedlagte blankett

    -       Finnes på www.nav.no under skjemaer

    -       Søknad om tilretteleggingstilskudd til grupper av ansatte (systemrettet tiltak)Returner søknaden til deres IA-rådgiver

    1. Dere mottar tilsagn om tilskudd til kjøp av avtalekort av NAV-Østfold.
    2. Dere kontakter ØIK ved  andre.hansen@idrettsforbundet.no eller mobil 90667639

    -       ØIK lager så kortene til dere og dere mottar faktura på tilskuddets størrelse.

    -       Tilbudet er da uten kostnad for virksomheten.

    1. De ansatte kan benytte kortene, de er ikke knyttet til noen enkelt person men kan brukes av alle.
    2. Besøk aktivitetstilbudene, vis avtalekortet på treningsstedet.

     

     

    Fra Masteroppgave om Aktiv på dagtid - et helsefremmende tiltak?

    Funn i studien tyder på at Aktiv på Dagtid kan være med på å gi deltakerne følelse av struktur og innhold i hverdagen. Fysisk aktivitet gjennom Aktiv på Dagtid fører til opplevelse av økt psykisk velvære, og bedret fysisk helse. Pris og bredde i tilbud er avgjørende i forhold deltakelse. Selv om det ikke oppstår nære relasjoner mellom deltakerne, så er den sosiale interaksjonen av betydning for de som deltar. Masteroppgaven konkluderer med at tilbudet kan sees på som et helsefremmende tiltak.

     

    ”Jeg følte meg lissom litt annerledes etter jeg hadde vært der. Jeg hadde ikke så vondt i (…) for jeg er nemlig veldig stressa inni meg, for alt jeg ikke får gjort, at kroppen ikke fungerer, og har veldig lett for å legge meg ned på sofaen. Mer enn jeg kanskje burde, men jeg har ikke vært sterk nok til å holde meg oppe en hel dag. Men etter den timen, jeg vet ikke hva det var, om jeg fikk mer energi, jeg var annerledes (smiler), så det skal jeg på igjen!”

     

     

    Deltakelse på Aktiv på Dagtid gir for mange av deltakerne mulighet til å strukturere dagene:

     

    • «Jeg tenker at jeg går på jobb. Og da gjør jeg meg ferdig tidlig på morgenen, og det synes jeg er veldig viktig at man skal gå til noe, at man skal gå ut av døra.»

     

    • Alle fremholdt betydningen av å ha et tilbud å gå til

     

    • For mange betyr Aktiv på Dagtid at dagene får et innhold som virker positivt inn i deres hverdag

     

    • Det ser ut til at Aktiv på Dagtid som nettverk og setting kan sees på som en kompensasjon for å gå på jobb når en er sykmeldt.

     

    Østfold Idrettskrets administrerer og organiserer tilbudet Aktiv på Dagtid.

     

    Partnere i Aktiv på Dagtid:

     

     

     

    APD sin strategiplan kan du lese her.

     

    Årsrapportene til APD kan du lese her;

    2016

     

    2010

    2011

    2012

    2013

    2014

    2015