Aktivitetsguide

Aktivitetsguideopplæring.jpg

32 nye aktivitetsguider er klare! Disse skal jobbe for å få flere barn og unge med i  idretten, og blir et viktig bindeledd mellom familier som ikke kjenner norsk idrett og idrettslag.

I februar 2018 fikk 32 nye aktivitetsguider opplæring for å få flere barn og unge med i idretten. Ordningen er et samarbeid mellom familier, bydelen og idrettslag koordinert av Oslo idrettskrets. Men hva er en aktivitetsguide?

Bakgrunn:

Etter skolen er idretten kanskje den viktigste sosiale møteplassen. Forskning viser at deltakelse i idrett er viktig for bl.a. fysisk og psykisk helse, vennskap, språk, nettverk og skoleresultater. Men det er mange vi ikke greier å nå ut til. Det kan være vanskelig å forstå norsk idrett og hva idretten betyr spesielt for barn og unge når du kommer fra andre land. Oslo er en flerkulturell by hvor over 30% har minoritetsbakgrunn. Idrettslagene ønsker å få flere med. Men har lite ressurser til f.eks. oppsøkende virksomhet. I tillegg er det utfordringer med bl.a. språket og forståelsen av hvordan norsk idrett fungerer. Våre aktivitetsguider skal bidra til å gjøre det enklere for barn og unge å bli med idretten, og blir nettopp denne viktige første kontakten mellom familiene og idrettslagene.

Hvordan gjør vi det?

Aktivitetsguidene skal hjelpe familiene med å finne et passende aktivitetstilbud, forklare hvordan idretten fungerer, hva som forventes, og kan også følge barna til og fra trening for å skape trygghet.

Aktivitetsguidene snakker mer enn 15 ulike språk, i tillegg til norsk. De skal bidra til at familier som ikke snakker så godt norsk får god informasjon om hvordan man blir med i et idrettslag, hva man betaler for, og hva som forventes av foreldrene.

Bydel St. Hanshaugen var en av de første bydelene Oslo idrettskrets inngikk samarbeid med. Morten Bruun, frivillighetskoordinator i bydelen sier: «Jeg vet om mange familier og enkeltpersoner i bydelen som har fått hjelp til å komme i gang med en aktivitet takket være aktivitetsguidene. Den jobben aktivitetsguidene gjør er veldig viktig! Det finnes mange bra tilbud i idretten i Oslo og det er mange flere mennesker som trenger å bli en del av idretten».

Aktivitetsguide er nå etablert i bydelene Alna, Stovner, Østensjø, Gamle Oslo, Sagene, St. Hanshaugen, Grünerløkka, Frogner og Vestre Aker.

For mer informasjon om ordningen kan du kontakte Ingrid Maurstad i Oslo Idrettskrets. Epost: ingrid.maurstad@idrettsforbundet.no, mobil: 928 06 028