Ungdoms-OL 2016

Sara Stokken Rott tenner OL-ilden_foto Cathrine Dokken.jpg

Lillehammer 2016 er de 2. vinterolympiske ungdomsleker. I 10 dager mellom 12.-21. februar 2016, konkurrerte 1100 unge utøvere (15-18) fra 70 nasjoner i 70 medaljeøvelser i de syv vinteridrettene.

På nettsiden til Lillehammer 2016 finner du mer informasjon om lekene.

Fakkelturné
I forbindelse med fakkelturnéen til Ungdoms-OL kom den Olympiske ild til Voss 25. januar for å hylle Sara Stokken Rott (18) – ildsjelen fra Kalandseid IL og alt det unge idrettsengasjementet som finnes i Hordaland.

På Prestegardslandet ble det avholdt fakkelstafett og aktiviteter for utvalgte videregående skoleelever fra Voss. I tillegg gjennomførte Kjetil André Aamodt treningsøkt for elevene i idrettshallen og om kvelden var det var det et seminar åpent for alle med blant annet Kjetil André Aamodt og Marco Elsafadi.

SE BILDER FRA FAKKELTURNÉEN

Medieklipp

Olympiske leikar i OL-bygda - Avisa Hordaland (16. januar 2016)

Kveldsseminaret bød på spennende foredrag og litt aktivitet. Seminaret ble holdt i Voss kulturhus. Under kan du se programmet.

Det er ikke lenger åpnet opp for å være frivillig under Ungdoms-OL 2016.
Les mer på http://lillehammer2016.no/frivillige/. Der finner du spørsmål og svar på ofte spurte spørsmål, samt mer informasjon om de forskjellige rollene som trengs.

Ungdomssamling i Hordaland
31. mai, 2015, hadde vi en ungdomssamling for tidligere deltakere fra Lederkurs for ungdom og andre interesserte. Dette var en interessant og lærerik samling hvor deltakerne fikk høre mer om Ungdoms-OL i 2016 og de fikk gi innspill til Lillehammer2016.

Vil du lære mer om Ungdoms-OL (YOG - Youth Olympic Games) kan du ta en titt på http://www.olympic.org/youth-olympic-games.

Medaljekonkurranse
Du kunne være med å påvirke Ungdoms-OL på Lillehammer i 2016 ved å sende inn ditt forslag til hvordan medaljene skulle se ut. Se informasjon på http://www.medaldesigncompetition.com/en/ (engelsk og fransk språk tilgjengelig). Sara Stokken Rott fra Hordaland var med i juryen som plukket ut vinnerbidraget.

Olympisk lederkurs for ungdom
Høsten 2014 arrangerte Norges idrettsforbund og Lillehammer 2016 et olympisk lederkurs for ungdom. Hordaland idrettskrets sendte tre ungdommer fra fylket. Disse fikk ekstra oppfølging og kompetanseheving frem til lekene og hadde en sentral rolle i ungdoms-OL 2016, i tillegg til å koordinere fakkelturneen i Hordaland.

F.v. Sara S. Rott, Nikolay M. Bjånesøy, Jeanette Heggen