Momskompensasjon

Sedler og mynter.jpg

De idrettslag som ikke søkte om momskompensasjon i forbindelse med samordnet rapportering har fortsatt mulighet til å gjøre det. Fristen er 15. august.

Det er nå åpnet for en ny runde med momskompensasjonssøknader. I forbindelse med samordnet rapportering var det 124 idrettslag i Finnmark som også søkte om momskompensasjon. De idrettslagene som ikke har gjort det, har frist på seg til 15. august. Formålet med ordningen er å kompensere de kostnader som frivillige organisasjoner har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.

Informasjon om ordningen finner du her.

Det er utarbeidet en ny forskrift som trer i kraft i år, og det er flere sentrale endringer knyttet til årets søknad:
- Pliktig registrering i Frivillighetsregisteret for alle organisasjonsledd.
- Endring i beregningsgrunnlag. I 2018 var det 7% på alle kostnader (før avkortning). I 2019 er det 8% av de første 5 millionene, og 6% av alt over dette (før avkortning).
- Utvidelse av fradrag for de som har søknadsgrunnlag over 5 millioner. 1) Alle kostnader i utlandet skal trekkes ut. 2) Kostnader til utleie i egen organisasjon skal trekkes ut.
- Tydeligere krav til aksjeselskaper om å dokumentere frivillig innsats. Innføring av egenerklæringsskjema.

Har du spørsmål i forbindelse med søknad om momskompensasjon kan disse sendes til moms@idrettsforbundet.no.