Gode nyheter og god sommer!

God sommer web.jpg

Idrettsanlegg i Finnmark har fått 36 millioner kroner i spillemidler. Finnmark idrettskrets har vedtatt anleggspolitisk dokument. Fem idrettslag i Finnmark har fått støtte fra anleggsfondet. Momskroner og lokale aktivitetsmidler står klare til å deles ut. Høstens Superhelg og FIKs 100 års feiring er under full planlegging. Med mange hyggelige nyheter og påminnelser ønsker Finnmark idrettskrets alle en riktig god sommer!

Spillemidler til anlegg
Hovedutvalget for kultur, samferdsel og folkehelse vedtok nylig årets fordeling av spillemidler til anlegg for idrett og fysisk aktivitet. Totalt ble 36.290.000 kroner fordelt til kommuner, lag og foreninger i Finnmark. Les mer og se oversikten her.

Anleggspolitisk dokument
I styremøte 12. juni vedtok Finnmark idrettskrets sitt anleggspolitiske dokument for 2019-2022. Dokumentet inneholder status, strategi og prioriteringer for idrettsanlegg i Finnmark. Les dokumentet her.

Tildelinger fra FIKs anleggsfond
FIKs anleggsfond skal hjelpe idrettslag å finansiere deler av det nødvendige planarbeidet som kreves før byggestart av idrettsanlegg. I vår fikk fem idrettslag støtte på til sammen 550 000 kroner til sine prosjekter:
Alta idrettsforening – Alta idrettspark på Aronnes – 150 000 kroner.
Idrettslaget Nordlys – Rulleskiløype – 117 000 kroner.
Kirkenes idrettsforening – Ombygging av klubbhus – 103 000 kroner.
Tana Motorklubb – Motorsportsanlegg på Holmfjell Arena – 90 000 kroner.
Varanger Golfklubb – Utvidelse av klubbhus – 90 000 kroner.
Les mer om anleggsfondet her.

Momskompensasjon
Mange idrettslag søkte momskompensasjon i forbindelse med samordna rapportering, men fortsatt er det en del idrettslag som ikke har søkt. Formålet med ordningen er å kompensere de kostnader som frivillige organisasjoner har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester. Les mer om ordningen og hvordan dere søker her. Søknadsfrist er 15. august.

Lokale aktivitetsmidler
Lokale aktivitetsmidler (LAM) er en tilskuddsordning fra Kulturdepartementet (KUD) spesifikt rettet mot lokale lag og foreninger som driver idrett og fysisk aktivitet for barn og ungdom. Idrettsråd foretar fordelingen til idrettslagene i sin kommune fra august til november. NIF betaler ut pengene til idrettslagene fortløpende to ganger per måned i perioden 25. august til 10. desember. Les mer om LAM her.

ExtraStiftelsen
Alle idrettslag kan søke om midler fra ExtraStiftelsen via Norges idrettsforbund til oppstart eller videreutvikling av prosjekter rettet mot sårbare og utsatte grupper. Les mer om ordningen her. Søknadsfrist er 15. august.

Superhelg og FIKs 100 års feiring
Finnmark idrettskrets fyller 100 år i 2019. Dette vil vi feire i forbindelse med høstens Superhelg som arrangeres i Lakselv helga 18.-20. oktober. Programmet er under planlegging, men en del ting kan vi røpe allerede nå.
- Det blir KlubbAdmin basiskurs, introduksjonskurs i KlubbAdmin med Veronje Kelly, enkel gjennomgang av funksjonalitet og muligheter.
- NIF presenterer samarbeidsavtaler med idretten, SAS, Hertz, Scandic m.m.
- Uhøytidelig middag i naustet på Lakselv Hotell med finnebiff på menyen og levende musikk av Børge Eieland.
- KlubbAdmin Fakturering, kurset gjennomgår fakturering fra KlubbAdmin med Veronje Kelly.
- Tips og ideer til aktivitet i sal for barn, med Anne Johansen.
- Jubileumsseminar i Kultursalen med Roger Finjord som konferansier. Roger Albrigsten presenterer idretten i Finnmark 100 år. Rakel Mortensdatter Birkeli forteller om sin tid og oppvekst i idretten. Artist Kjetil Linnes spiller for oss. Quiz med premie ved NIF.
- Utdeling av Hederstegn.
- Finnmarksgalla på Lakselv Hotell. Forrett: Porsangerfisket kongekrabbe formet som en ball med frisk salat og avokadokrem, toppet med soyasaus. Hovedrett: Langtidsstekt reinstek servert med rødvinssaus, fløtegratinerte poteter, dampede rotgrønnsaker og rosenkål. Dessert: Lokalt plukkede multbær som multekrem servert med hjemmelaget kjeks. Artist Kjetil Linnes spiller.
Hold av helga 18.-20. oktober og følg med på www.finnmarkik.no utover sensommeren og høsten for mer informasjon og påmelding!

God sommer!
Idrettens hus i Lakselv vil ha noe redusert bemanning i juli grunnet ferieavvikling, men henvendelser vil bli besvart så godt det lar seg gjøre. Det vil sendes ut infoskriv fra Finnmark idrettskrets i slutten av august. I mellomtiden ønsker vi dere alle en riktig god sommer!