TILSKUDD

Nedenfor finnes informasjon over tilskudds- og støtteordninger som idrettslag, særkretser/regioner og idrettsråd i Akershus kan søke på.

Det er to målgrupper i tiltaket:

1. Idrettsråd på vegne av idrettslag i fra Skedsmo, Lørenskog, Aurskog-Høland og Hurdal kan søke støtte til idrettslag som har aktivitet for “Barn i husholdninger med vedvarende lavinntekt”.
    2. Alle idrettslag i Akershus kan søke støtte til aktivitet for å øke deltakelse bland innvandrer. Spesielt jenter og foreldre/foresatte med innvandrerbakgrunn.

Søkandsfrist runde 2 er 20. August. Tildeling skjer ved styremøte 5. September.

Søknadsskjema

Ordningen finansieres av Kulturdepartementet (via NIF).

Prinsipper for tildeling i Akershus

• Fordeling av midler i ordningen Inkludering i idrettslag skal følge retningslinjer i tildelingsbrevet fra Idrettsforbundet.
    • Ordningen Inkludering i idrettslag er åpen for alle idrettslag i Akershus.
    • AIK skiller på tildeling til Barn og ungdom i familier med lavinntekt, og tiltak hvor målgruppen er barn (6-12 år) og ungdom (13-19 år) med innvandrerbakgrunn.
    • For tiltak hvor hensikten er å støtte barn og ungdom i familier med lavinntekt, skal tildeling skje i samarbeid med idrettsrådene, og fortrinnsvis også kommunene. Tildelingen fra AIK skjer til idrettsråd.
    • Tildeling til tiltak for å inkludere innvandrere i idrettslag skjer direkte til idrettslag.
    • Offentlig statistikk legges til grunn ved prioritering av tiltak mellom kommuner for tiltak til barn og ungdom i familier med lavinntekt. Tildelingen veies etter målgruppens størrelse.
    • Tilskuddsmottkere som mottar over 25.000 kroner skal følges opp via samtaler mellom AIK og tilskuddsmottakerne. Hensikten er å bedre rapportering, både gjennom økt kjennskap for AIK om arbeidet lokalt, og for tilskuddsmottakere å få anledning til diskusjon om utfordringer og mulige løsninger.
    • Samtlige tilskuddsmottakere skal delta på årlig konferanse.

Les mer om Inkludering i idrettslag på Idrettsforbundets nettsider.

Spørsmål om ordningen besvares av Johan Conradson

Gi de unge lederne en "kick start"! AIK utlyser midler ifm Lederkurs for ungdom, som idrettslag kan søke på. Tiltakene det søkes om må involvere deltakere som har gått Lederkurs for ungdom i regi AIK.

Målgruppe: Idrettslag som har hatt deltakere på Lederkurs for ungdom. Søkere som har hatt deltakere på Lederkurs i 2017 vil bli prioritert.
    Søknadssum: 5 000 - 15 000

Forutsetning for å søke: Styret i idrettslaget skal være informert om søknaden/tiltaket. Tiltakene det søkes om må involvere deltakere som har gått Lederkurs for ungdom, og disse skal ha en sentral rolle i planleggingen og/eller gjennomføringen av tiltaket. Søknader om å dekke deltakeravgift ifm Lederkurs, innvilges ikke.

Søknadsfrist ifm. neste lederkurs (28. -30. april):  4. juni 2017

Søknadsskjema

Lokale aktivitetsmidler (LAM) er en tilskuddsordning fra Kulturdepartementet (KUD) spesifikt rettet mot lokale lag og foreninger som driver idrett og fysisk aktivitet for barn og ungdom. Det gis støtte til barn (6-12 år) og ungdom (13-19 år).

I Akershus er det idrettsrådene som innstiller denne fordelingen.

Les mer om LAM her

Spillemidler til utstyr er en ordning som skal hjelpe idrettslag i forbindelse med innkjøp av utstyr. Utstyr til aktiviteter for barn og ungdom skal prioriteres.

Les mer om spillemidler til utstyr her

Momskompensasjonen består av to ordninger:

1. Idrettsanlegg – idrettslag som bygger egne idrettsanlegg kan søke om å få kompensert betalt merverdiavgift.
    2. Vare- og tjenestemoms – Idrettslag, idrettsråd, særkretser/regioner og AS kan søke om å kompensere de kostnadene som frivillige organisasjoner har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester.

Les mer om ordningene her

Alle idrettslag tilsluttet NIF kan søke om oppstart- og utviklingsstøtte til idrettsskoler. Det kan søkes om idrettsskole for barn (6-12 år) og for ungdom (13-19 år). Det gis oppstartsstøtte til én idrettsskole for barn og én idrettsskole for ungdom pr. idrettslag, enten det er et fleridrettslag eller et særidrettslag.

Les mer om idrettsskole for barn her
    Les mer om idrettsskole for ungdom her

Retningslinjer for tilskudd til idrettsformål fra Akershus fylkeskommune:

Alle særidretter med lag i Akershus kan søke om idrettsmidler fra Akershus fylkeskommune. Det er særkrets/region tilknyttet Akershus idrettskrets som søker disse midlene. Dersom deres særidrett ikke har noen særkrets/region i Akershus, men dere har idrettslag i fylket kan, særforbundet søke på vegne av sine særidretter.

Fristen for å søke midler er 01.12.2016. Fristen er fast årlig og bes innarbeidet i plansammenheng. For sent innkommende søknader vil ikke bli behandlet, i tråd med fylkeskommunens retningslinjer. Dette på grunn av vår korte behandlingstid.

Det legges vekt på at søkerne merker tiltak for barn og ungdom spesielt (marker tiltakene med *), og følgende vedlegg skal følge søknaden:

1. Årsplan med budsjett for 2017. Konkrete tiltaksplaner med budsjett innen trenings- og instruksjonsvirksomhet blant barn/ungdom/eldre. NB! Søkeren bes om å merke tydelig de planlagte tiltakene som er for barn og unge.
    2. Søkerens sist framlagte regnskap - samlet fylkeskommunalt tilskudd skal fremgå av regnskapet.
    3. Signert revisjonsrapport.
    4. Søkerens sist fremlagte årsmelding.

Vedlegg i punkt 2,3 og 4 må være behandlet på årsmøte eller kretsting.

Trykk her for søknadsskjema

• Alle idrettsråd som fordeler Lokale Aktivitetsmidler innen 1. september 2016 blir tildelt 5.000,-