Hvordan inkludere flyktninger i idretten?

idrettsglede_haakonjorgensen_612.jpg

Dette spørsmålet håper vi å få et svar på når vi i august starter opp et nytt internasjonalt prosjekt sammen med partnere fra Danmark, Sverige og Island.

Det er Nordisk ministerråd som gjennom programmet Nordplus har gitt grønt lys for prosjektet. Det har fått navnet «Integration of refugees through sport», og prosjektet har en varighet på to år.

Prosjektet har tre viktige målsetninger:

1. Å bygge kunnskap om ikke-formell læring gjennom inkludering av flyktninger i idrett og fysisk aktivitet.
  2. Å øke deltakende organisasjoners kapasitet til å gi ikke-formell læring til flykninger
  3. Å etablere et nettverk av organisasjoner på grasrotnivå

Prosjektet skal også videreformidle kunnskap og resultater, samt styres på en kvalitativ måte. Les hele prosjektsøknaden her.

Aktuelt tema

Hvordan få flyktninger i aktivitet og inkludert i idretten er et aktuelt tema. I september 2015 åpnet NIFs flyktningefond hvor idrettslag i Norge kan søke om midler for å invitere til organisert aktivitet i idrettslag. Målgruppen er flyktninger, enten bosatte eller på mottak. De siste månedene har totalt 2,7 millioner kroner blitt fordelt på 271 idrettslag i hele landet for å skape aktivitet for flyktningene. Det finnes dermed mange idrettslag med erfaringer på området, som prosjektet kan trekke veksler på, og som kan gi nyttig kunnskap om hva som skal til. NIF har nå fått ytterligere over to millioner kroner fra UDI til fondet, og det vil åpne for en ny søknadsrunde til høsten.