Vil du snakke med ungdom om verdighet?

_L6Y9220.jpg

Vil du snakke med ungdom om verdighet? Som frivillig veileder for Global Dignity i Norge, får du opplæring i et enkelt, men effektfullt pedagogisk opplegg for å lede en samtale med ungdom om verdighet. Global Dignity arrangerer Global Dignity Day for ungdom over hele verden hver 3.onsdag i oktober. I år blir det 21.oktober.

Hva gjør en veileder?

Veileders oppgave er å lede en dialog i en time i en skoleklasse på en videregående skole, for elever som begynte på skolen i høst. Veileder kan gjøre dette alene eller dele på oppgaven sammen med en annen veileder. En lærer skal også være tilstede.

Hensikten med dagen, er å øke bevisstheten og skape refleksjoner for å bidra til en god skolehverdag for alle.

Hva kreves av en veileder?

Global Dignity og skolene ønsker veiledere som er opptatt av verdier og som liker å møte ungdom med ulik bakgrunn. Selve arrangementet tar to timer. Den andre timen foregår i plenum og ledes av en hovedveileder. Du bør møte litt før og gjerne delta på en oppsummering sammen med de andre veilederne umiddelbart etterpå. Totalt må du sette av ca 3 timer på selve dagen. De fleste skolene gjennomfører sitt arrangement på formiddagen. I tillegg må du delta på et 2-timers kurs i forkant og sette av litt tid til egen forberedelse. Totalt tidsforbruk til opplæring og arrangementet, er ca 6 timer pluss reisetid.

Hva er AIK sin rolle?

Verdiarbeid er en viktig grunnpilar i idrettens arbeid. Å delta som veileder på Global Dignity Day kan derfor være et godt bidrag for aktive og frivillige i vår organisasjon, for å skape økt bevissthet rundt verdighet i alle deler av vår virksomhet, spesielt alle som jobber med barn og unge.

AIK sitt styre og flere i organisasjonen har tidligere deltatt som veiledere og vil delta igjen i år.

NIF er en av samarbeidspartnerne til Global Dignity i Norge. De har engasjert Kjersti Almåsvold som fylkesleder for Akershus og hun disponerer i en periode et kontor hos oss.

Global Dignity Day for studentene på Norges Idrettshøgskole 10.09.15

Dignity Day på Eidsvoll videregående skole 5.oktober kl 13-15.

Kronprins Haakon Magnus er initiativtageren til Global Dignity. Mandag 5.oktober vil han være hovedveileder på et arrangement for Eidsvoll videregående skole. Her er det også mulig å være veileder eller delta som observatør. Tirsdag 15.september kl 18.30 til 19.30 er det informasjonsmøte og en smakebit på hva det vil si å være veileder hos Coffee Too på Eidsvoll Verk. Mer informasjon finner du her! Opplæring for veilederne til 5.oktober, blir hos Eidsvoll Videregående skole tirsdag 22.september kl 18-20.

Global Dignity-møte med Falsen, Kronprinsen og flere på Eidsvoll 1814, 5.oktober.

Umiddelbart etter arrangementet på Eidsvoll videregående skole, vil Kronprins Haakon Magnus delta på et Global Dignity-møte åpent for alle veiledere i Akershus, organisasjoner og næringsliv som ønsker å bidra til økt verdighet i samfunnet. Dette møtet starter kl 15.15 og varer til ca 18.14. Det blir enkel matservering og påmelding er nødvendig.

Spørsmål, mer informasjon, påmelding?

Du finner mye informasjon på nettet: www.globaldignity.no. Der kan du også melde deg på som veileder.

Påmelding til Global Dignity-møte med Falsen og Kronprinsen i Eidsvollbygningen 5.oktober, sender du til kjersti.almasvold@idrettsforbundet.no. Det er også henne du kontakter om du har spørsmål. Hennes telefonnummer er 920 55920.

Representanter fra NIF og AIK vil være tilstede på alle de overnevnte arrangementene, bortsett fra informasjonsmøtet den 15.september.

Vi håper mange har lyst til å delta.